کابینه «حسان دیاب» به زودی معرفی می‌شود

شبکه «المیادین» از توافق میان گروه‌های سیاسی لبنان بر سر توزیع پست‌های کلیدی وزارتی در کابینه پیش روی لبنان خبر داد.

اخبار بین الملل - این شبکه خبری به نقل از منابع کابینه لبنان اعلام کرد توافق نهایی درباره ساختار دولت روز پنجشنبه حاصل می‌شود و انتظار می‌رود که روز جمعه ترکیب کابینه جدید لبنان اعلام شود.

پست‌های وزارتی کلیدی چهار گانه در لبنان شامل ( وزارت کشور، امور خارجه، دفاع و امور مالی) است.

پایگاه خبری «النشره» لبنان هم اعلام کرد: «احتمالا حسان دیاب مامور تشکیل کابینه لبنان فردا به دیدار نبیه بری رئیس پارلمان این کشور می‌رود تا حالا که همه موانع تشکیل کابینه رفع شده او را در جریان جدیدترین ترکیب پیشنهادی از کابینه قرار دهد».

بنا به این گزارش دیاب سپس به کاخ ریاست جمهوری لبنان در بعبدا می رود تا ترکیب کابینه را اعلام کند .

النشره به نقل از منابع خود نوشت: «اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در کشور مملو از عجایب لبنان رخ ندهد، فردا شاهد تشکیل کابینه لبنان خواهیم بود.»

«حسّان دِیاب» از اساتید دانشگاه در لبنان در بیست و هفتم آبان ماه و به دنبال استعفای سعد الحریری(هفتم آبان) و پس از چند هفته رایزنی میان نیروهای سیاسی در لبنان، مأمور به تشکیل دولت جدید لبنان شد.

تظاهرات در لبنان از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) با اعلام وضع تعرفه جدید بر پیام‌های صوتی اینترنتی و برخی موارد دیگر آغاز شد. در حالی که در دو هفته گذشته اعتراضات فروکش کرده بود اما معترضان هفته جاری را «هفته خشم» نامیدند و در نودمین روز تظاهرات، بار دیگر در برخی خیابان‌های بیروت و دیگر استان‌های لبنان تجمع کردند و برخی مسیرها را بستند.

در روند رأی‌گیری برای مأمور شدن دیاب، جریان‌های وابسته به ۱۴ مارس مانند «المستقبل» (الحریری)، «التقدمی الاشتراکی» (جنبلاط) و «القوات اللبنانیه» (جعجع) به وی رأی ندادند اما جریان‌های وابسته به ۸ مارس مانند «التیار الوطنی الحر» (عون) به ریاست «جبران باسیل» و دو گانه شیعه «امل» (برّی) و «حزب‌الله» با رأی به دیاب اعلام کردند از او در روند تشکیل دولت حمایت خواهند کرد.

حسان دیاب قول داده بود دولت جدید را ظرف چهار تا شش هفته تشکیل دهد و تا حالا چهار هفته از سقف زمانی تعیین شده گذشته است. دیاب هفته جاری بیانیه‌ای صادر کرده بود که حاکی از اختلافات پشت پرده داشت؛ او گفته بود که بر تشکیل دولت مورد نظر خود بر اساس شروط تعیین شده اصرار داد و تسلیم برخی فشارها نمی‌شود.

بر اساس گزارش‌هایی که پیش‌تر رسانه‌های لبنانی منتشر کردند از جمله شروط دیاب برای تشکیل دولت، محدود بودن آن به هجده وزیر، حضور بیشتر زنان، فن‌سالار بودن وزرا، عدم حضور وزرای دولت پیشین، حذف پست وزیر مشاور در دولت، عدم استفاده از نمایندگان مجلس و ادغام وزارتخانه‌ها بود.