با مداخله خارجی در ونزوئلا مخالف هستیم

«وانگ کیشان» معاون رئیس‌جمهور چین امروز (پنجشنبه) در دیدار با «خورخه آریزا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در پکن از حل و فصل صلح‌آمیز مناقشه در ونزوئلا حمایت کرد.

اخبار بین الملل - بنا به گزارش پایگاه خبری «سی‌جی‌تی‌ان»، معاون رئیس‌جمهور چین ضمن ابراز تمایل کشورش به تقویت ارتباط و هماهنگی با ونزوئلا به منظور توسعه مشارکت جامع و راهبردی دو کشور تصریح کرد که پکن از حل و فصل صلح‌آمیز مسئله ونزوئلا حمایت می‌کند و مخالف مداخلات‌ خارجی در امور داخلی این کشور است.

طبق این گزارش، وانگ ضمن تأکید بر روابط دوستانه و نزدیک چین و ونزوئلا گفت که پکن همیشه مخالف مداخله نیروهای خارجی در تمامی امور داخلی ونزوئلا بوده است.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز امروز در دیدار با همتای ونزوئلایی خود بر حمایت پکن از حل و فصل مسئله کنونی ونزوئلا تأکید کرد و متعهد شد که به حمایت از هدف منصفانه دولت و مردم ونزوئلا در محافظت از استقلال و حاکمیت ملی کشورشان ادامه دهد.

وزیر خارجه چین با تأکید بر این موضوع که آریزا اولین وزیر خارجه‌ای محسوب می‌شود که در سال ۲۰۲۰ از چین دیدار کرده است، گفت که این سفر، نمایانگر روابط نزدیک و دوستانه میان دو کشور ونزوئلا و چین است.

این دیپلمات ارشد چینی با اشاره به سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و فشار حداکثری آمریکا در قبال کشورهای دیگر ادامه داد که سال گذشته به واسطه بروز سیاست‌های یکجانبه‌گرایی، سال پرچالشی برای ونزوئلا و همچنین تمامی جهان بود. وی تصریح کرد که سیاست فشار حداکثری که شامل تحریم‌ها نیز می‌شود، هرگز به حل مسئله ونزوئلا کمکی نمی‌کند.

وی سپس ادامه داد: «چین همیشه از راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای مشکلات از طریق گفت‌وگو و رایزنی حمایت می‌کند. ما معتقدیم که مردم و دولت ونزوئلا قادرند که خودشان به مشکلاتشان رسیدگی کنند».

وزیر خارجه چین همچنین تأکید کرد که پکن از ونزوئلا در حفاظت از حاکمیت ملی و استقلال، عزت ملی، ثبات اجتماعی و توسعه اقتصادی حمایت می‌کند.

این دیپلمات چینی تصریح کرد که پکن همچنان به ایفای نقش سازنده در پیشبرد راه‌حل سیاسی فراگیر مسئله ونزوئلا ادامه می‌دهد.

از طرف دیگر آریزا نیز ضمن تقدیر از حمایت و کمک چین گفت که ونزوئلا همچنان به حمایت قاطعانه از منافع چین ادامه می‌دهد.

بهمن ماه سال گذشته «خوان گوآیدو» در اقدامی غیرقانونی خودش را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» ونزوئلا به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کرد. پس از آن نیز، واشنگتن با وضع تحریم‌هایی علیه کاراکاس، تمام تلاش خود را برای برکنار کردن دولت مادورو از قدرت به کار گرفت و در مرداد ماه سال جاری در همین راستا تمامی دارایی‌های دولت ونزوئلا در آمریکا را مسدود کرد. 

دولت آمریکا در جدیدترین مورد از تلاش‌های خود برای اعمال فشار به دولت مادورو، دوشنبه هفته جاری، تحریم‌های جدیدی علیه هفت نفر از مقام‌های دولت «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا اعمال کرد. 

با اینحال، تلاش‌های واشنگتن برای تشدید فشار علیه دولت ونزوئلا به امید برکنار کردن مادورو از قدرت، تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته است و مادورو با حمایت مردم کشورش همچنان بعنوان رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا در قدرت باقی مانده است.