ادعای ژنرال آمریکایی درباره برنامه موشکی کره شمالی

جان هایتن ژنرال نیروی هوایی و معاون ستاد مشترک ارتش آمریکا روز جمعه در اظهاراتی گفت: کره شمالی در حال توسعه و ساخت موشک های جدید، قابلیت ها و توانایی های جدید و تسلیحات جدیدی است که هیچ کشور دیگری در کره زمین سرعت پیشرفت در این برنامه موشکی را ندارد.

اخبار بین الملل-بر اساس این گزارش وی در ادامه افزود: کره شمالی در حال یادگیری از اشتباهاتش است آن هم در شرایطی که برنامه موشکی خود را توسعه می دهد.

اظهارات این مقام ارشد نظامی آمریکایی در شرایطی است که مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ بر سر برنامه هسته ای و تسلیحاتی کره شمالی به بن بست رسیده است. رهبر کره شمالی اعلام آمادگی کرده است تا موشک های بیشتری را آزمایش کند، موشک هایی که قادر به هدف قراردادن خاک آمریکا است.

این ژنرال آمریکایی اظهار داشت: اگر شما بخواهید در برنامه موشکی سریع حرکت کنید، باید سریع آزمایش کنید، سریع به پرواز درآورید و سریع یاد بگیرید. کره شمالی شکست هایی را تجربه کرده است ولی آیا آنها متوقف شده اند؟ نه. کره شمالی از نظر قدرت اقتصادی در جایگاه 115 جهان قرار دارد. کره شمالی در حال توسعه و ساخت موشک های جدید، قابلیت ها و توانایی های جدید و تسلیحات جدیدی است که هیچ کشور دیگری در کره زمین سرعت پیشرفت در این برنامه موشکی را ندارد.

این در حالی است که رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با تارنمای اکسیوس گفت: ایالات متحده به دنبال از سرگیری مذاکرات با کره شمالی است.

 وی در ادامه افزود: این یک نشانه مثبت است که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هدیه کریسمس تهدیدآمیز خود را ارائه نکرده است.

برخی تحلیلگران گفته بودند که احتمالا کره شمالی برای آزمایش یک موشک دوربرد آماده شده است، آن هم در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته گفته بود که شاید هدیه کریسمس رهبر کره شمالی یک گلدان زیبا باشد.

وی در ادامه افزود: ما با مقام های کره شمالی ارتباط برقرار کرده ایم و به آنها اجازه دادیم تا بدانند که ما خواستار ادامه مذاکرات در استکهلم هستیم، مذاکراتی که اوایل اکتبر آغاز شده است. ما از طریق کانال های ارتباطی مختلف به آنها اجازه دادیم تا بدانند که ما خواستار بازگرداندن مذاکرات به مسیر عادی هستیم.