آتش‌بس تنها راه رسیدن به صلح پایدار است

«صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با انتشار توئیتی صلح را «اولویت اساسی» دولت، مردم و متحدان بین‌المللی افغانستان دانست.

اخبار بین الملل-وی افزود: تامین آتش‌بس تنها راه برای رسیدن به صلح پایدار و باعزت است که خواست مردم و دولت افغانستان می‌باشد.

صدیقی با تاکید بر ضرورت برقراری آتش‌بس تصریح کرد: هر طرحی که در آن آتش‌بس به عنوان یک گام اساسی مطرح شود مورد پذیرش مردم و دولت افغانستان قرار خواهد گرفت.

دولت افغانستان که از آغاز گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان به حاشیه رانده شده است؛ همواره بر ضرورت برقراری آتش‌بس به عنوان بخشی از توافق مذاکرات قطر تاکید دارد اما به گفته طالبان هیچ چیز جدیدی وارد این توافقنامه نشده و مذاکرات شامل آتش‌بس نمی‌باشد.

«عبدالسلام رحیمی» وزیر دولت افغانستان در امور صلح نیز اخیراً با تاکید بر موضع کابل مبنی بر اعلام آتش‌بس، کاهش خشونت‌ها را بی معنی خوانده بود.

رحیمی گفته بود که در کاهش خشونت افراد مکلف به انجام چیزی نیستند، اما در آتش‌بس با وجودی که عملی‌ کردن صد درصدی آن مشکل است، درباره آن تعهد وجود دارد.

گفتنی است که آمریکا و طالبان تاکنون بر روی چهار محور موافقت کرده‌اند که شامل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، کاهش خشونت‌ها، عدم استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها و نیز آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است.