به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، رجب طيب اردوغان، نخستوزير تركيه عصر چهارشنبه در نشست خبري مشترك با محمدرضا رحيمي، معاون اول رييسجمهور كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه آيا شما از سوي كشورهاي غربي حامل پيامي براي جمهوري اسلامي ايران هستيد؟ گفت: تمام آن موضوعاتي كه بايد ميگفتم آقاي رحيمي مطرح كردند.

او در ادامه با بیان این که روابط ایران و ترکیه در سال‌های اخیر جهش فوق‌العاده‌ای داشته است افزود: ‌ حجم مبادلات دو کشور در پایان سال ۲۰۱۱ از مرز ۱۶ میلیارد دلار عبور کرده است. البته در ارتباط با تراز تجاری دو کشور یک طرف آن منفی است و علیه ترکیه است و در مذاکراتی که با رحیمی داشتیم تلاش داریم که به نوعی تعادل برسیم و رحیمی نیز گفت که در این ارتباط فهرستی از همکاری‌ها برای حل این مساله ارائه خواهد داد.

اردوغان افزود: در این ارتباط وزیران مرتبط دو کشور نقش برجسته‌ای دارند و مسوولیت آن‌ها بیش‌تر است و ان‌شاءالله در نیمه دوم سال جاری چنین جلسه‌ای را نیز با حضور رحیمی در آنکارا خواهیم داشت و تا زمانی که این نشست در ترکیه برگزار شود از طرف ما وزیر توسعه و سرمایه‌گذاری ترکیه و از طرف ایران معاون بین‌الملل رییس‌جمهور به عنوان دو نماینده ویژه دو کشور انتخاب شده‌اند که بر کارها نظارت داشته باشند و به ما گزارش دهند.

وی افزود: هدف ما این است که تا سال ۲۰۱۵ سطح مبادلات دو کشور به مرز ۳۰ میلیارد دلار برسد.

نخست‌وزیر ترکیه با تاکید بر این که وزیران مرتبط دو کشور نقش برجسته‌ای در این زمینه‌ دارند، گفت: ‌ بین وزیران دو کشور امروز و فردا مذاکرات ادامه خواهد داشت و نتایج مذاکرات‌شان را به ما اعلام خواهند کرد.

او افزود: در مورد مذاکرات ایران با ۱ + ۵ ما پیشنهاد داده‌ایم که مذاکرات در استانبول برگزار شود و در نشستی که کره‌جنوبی با طرف مقابل داشتیم در این زمینه با آن‌ها رایزنی‌هایی داشته‌ایم و گام‌هایی برداشته شده است و منتظر تصمیم نهایی آن‌ها هستیم.

اردوغان از عزم ترکیه برای کمک به برگزاری مذاکرات ایران و ۱ + ۵ سخن گفت.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در اجلاس سئول و محکوم کردن استفاده از انرژی هسته‌یی در راستای مسائل نظامی گفت: عقل‌های سلیم در مقابل استفاده نظامی از سلاح هسته‌یی هستند.

نخستوزير تركيه همچنين تاكيد كرد كه هيچ قدرتي حق ندارد از اقدامات قهريه عليه كشوري كه در راستاي برخورداري از انرژي صلحآميز هستهيي حركت ميكند متوسل شود.