روز غزه؛ نماد حمایت از مقاومت و مظلومیت فلسطین

29 دی در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، روز غزه نماد مقاومت فلسطین نام‌گذاری شده است. نام‌گذاری این روز به دنبال مقاومت مردم غزه در برابر تهاجمات همه‌ جانبه رژیم صهیونیستی و پیروزی آنها در جنگ 22 روزه صورت گرفت. 

اخبار بین الملل-هدف از این کار نیز پاسداشت مقاومت دلیرانه و در عین حال مظلومانه مردم فلسطین است. بر این اساس روزه غزه همچون روز قدس فرصتی ایجاد کرد تا فریاد مظلومیت مردم فلسطین به گوش جهانیان برسد و بدین ترتیب فضای بین‌‌المللی را به سود آنها تغییر دهد. نگاهی گذارا به روندهای موجود در سطح جهان، نشانگر این موضوع است که تاحدی زیادی این اتفاق افتاده و مقاومت مردم فلسطین جهانیان را نسبت به جنایت رژیم صهیونیستی آگاه‌‌تر کرده است.

در این زمینه می‌‌توان به حساسیت روز افزون افکار عمومی و همچنین انسان‌‌های آزاده جهان نسبت به مردم مظلوم فلسطین اشاره کرد. از جمله اینکه طی چند سال گذشته تحت فشار افکار عمومی، روند به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط مجالس‌ کشورهای اروپایی سرعت گرفته است. در این میان حتی مجلس انگلستان، که روزی خود از جمله عوامل ایجاد به اصطلاح کشور اسرائیل در خاورمیانه بود، خود امروز کشور فلسطین را به رسمیت می‌‌شناسد. همچنین در سال 2012 مجمع عمومی سازمان ملل با رای قاطع 193 عضود خود به ارتقاء جایگاه فلسطین به عنوان یک ناظر غیرعضو رای داد.

در سایه تداوم حملات و خشونت‌های رژیم صهیونیستی و تداوم محاصره نوار غزه، مقاومت فلسطین همچنان بر تحکیم قدرت بازدارندگی خود در برابر رژیم صهیونیستی پایبند است، در کنار این مباحث می‌‌توان به موفقیت‌های فلسطینی‌‌ها در عرصه دیپلماتیک و به خصوص عضویت در انواع و اقسام سازمان‌‌های بین‌‌المللی و به دنبال آن وحشت صهیونیست‌ ها از مقبولیت و مشروعیت گسترده و روبه افزایش فلسطین در عرصه جهانی اشاره کرد. در این راستا چندی پیش مقامات فلسطینی خواهان عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری شدند که این امر باعث نگرانی جدی مقامات رژیم صهیونیستی شد. در ادامه نیز دیوان اعلان کرد که قصد دارد درباره جنایات صورت گرفته در فلسطین تحقیق کند که این امر با وحشت آمریکا و رژیم صهیونستی مواجه شد.

در این راستا باید اذعان داشت که در نتیجه همین مقاومت، رژیم صهیونیستی هر روزه بیش از گذشته در عرصه بین‌المللی تحت فشار قرار می‌‌گیرد و خطر منزوی شدن بیش از بیش این رژیم به شدت جدی است. اختلافات روبه گسترش این رژیم با برخی از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی، که روزی مهم‌‌ترین متحدان این رژیم بودند، نشانگر همین موضوع است. این موضوع همچنین باعث اختلافاتی در درون رژیم صهیونیستی شده است. بسیاری از کارشناسان، نخبگان و احزاب رژیم صهیونیستی بر این باورند که مقاومت فلسطینی‌‌ها در مقابل زیاد‌خواهی‌‌های حزب لیکود به رهبری نتانیاهو ، عملاً روندهای جهانی را به سود آنها تغییر داده و خطر منزوی شدن و در نهایت مسائل و مشکلات گسترده داخلی، منطقه‌‌ای و جهانی را برای این رژیم جدی‌‌تر کرده است. این افراد براین باورند که تداوم سیاست‌‌های تندروانه نتانیاهو در نهایت رژیم صهیونیستی را با خطر جدی فروپاشی اجتماعی و سیاسی مواجه خواهد ساخت. به هر حال همه این موارد نشانگر این امر است که مقاومت فلسطین در برابر جنایت‌‌های دامنه‌‌دار صهیونیست‌‌ها دستاوردهای  بزرگی به همراه داشته و در ادامه نیز خواهد داشت.

باید بر این نکته اذعان داشت که آخر سال 2019 موفقیت‌های قابل توجهی در محافل بین‌المللی را برای فلسطینی‌ها رقم زده است و مجمع عمومی سازمان به نفع فلسطینی‌ها رای صادر کرد. این قطعنامه‌ها درباره ادامه کمک‌های جامعه بین‌المللی به آورگان فلسطینی، حقوق آوارگان فلسطینی در جنگ ۱۹۶۷، حمایت و تمدید مجوز آژانس امداد و کاریابی پناهجویان فلسطینی (آنروا)، حفاظت از دارایی‌های فلسطینیان، ادامه کار کمیته ویژه تحقیق در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی علیه وضعیت حقوق بشر در مناطق اشغالی، توقف شهرک‌سازی در اراضی اشغالی و همچنین قطعنامه‌هایی در خصوص اقدامات رژیم صهیونیستی علیه حقوق فلسطینیان و درباره بلندی‌های جولان سوریه تصویب شد و این امر به معنای آن است که فلسطینی‌ها وارد دوره جدیدی درخصوص استفاده از سلاح نرم که همان سلاح قانون بین‌المللی است شده‌اند.

 در پایان باید بر این نکته  تاکید  داشت که بر اساس گزارش‌های بین‌المللی نوار غزه تبدیل به مکانی غیر مناسب برای زندگی ساکنان شده است و پس از آغاز سال 2020 تلاش‌ها برای رفع محاصره نوار غزه در سریع‌ترین زمان ممکن باید آغاز شود و تحقق این امر تلاش بیش از پیش طرف‌های فلسطینی برای از میان برداشتن اختلافات و ایجاد یکپارچگی را می‌طلبد و گرنه غزه در میان محاصره و خشونت دشمن و چنددستگی‌ها غرق خواهد شد.