معترضین لبنانی شروع به مسدود کردن خیابان‌ها کرده‌اند

دیلی استار لبنان در گزارشی اعلام کرد: با آنکه صبح امروز دوشنبه در بیروت پایتخت لبنان جوی آرام حاکم بود اما از ساعاتی قبل معترضین شروع به مسدود کردن خیابان‌ها در سراسر کشور کرده‌اند.

اخبار بین الملل- دیروز یکشنبه راهپیمایی معترضان لبنانی در پایتخت این کشور برای دومین روز متوالی به خشونت گرایید و دست کم ۱۴۵ زخمی بر جای گذاشت.

نیروهای امنیتی لبنان در شامگاه یکشنبه ۲۹ دی با خودروهای آب‌پاش، شلیک گاز اشک‌آور و نیز گلوله‌های پلاستیکی تلاش کردند راهپیمایان را در نقاط مرکزی بیروت پراکنده سازند. معترضان در این راهپیمایی به طرف مأموران سنگ و اشیا دیگر پرتاب کردند.

دیروز یکشنبه صدها تن از معترضان لبنانی برای دومین روز متوالی در ابتدای خیابان منتهی به پارلمان در مرکز بیروت تجمع کردند. درگیری‌های شدید میان معترضان و پلیس هنگامی آغاز شد که گروهی از راهپیمایان با پرتاب سنگ و فریاد «انقلاب، انقلاب» تلاش کردند تا به ساختمان پارلمان راه یابند اما با مقاومت مأموران روبرو شدند.

به گزارش صلیب سرخ لبنان، از ۱۴۵ مجروح این درگیری ۴۵ نفر همچنان در بیمارستان بستری هستند. دو خبرنگار نیز در میان مجروحان هستند.

راهپیمایان در نهایت به دلیل دود غلیظ ناشی از شلیک گاز اشک‌آور و نیز باران شدیدی که پس از آن آغاز شد، رفته‌رفته محل تجمع را ترک کردند و تنها گروه‌های اندکی تا ساعاتی پس از آن در چند خیابان باقی ماندند.

این میزان خشونت از آغاز تظاهرات اعتراضی علیه فساد اداری و مالی دولت در لبنان یعنی از روز ۱۷ اکتبر سال میلادی گذشته (۲۵ مهر ۱۳۹۸) تاکنون بی سابقه بوده است. راهپیمایی در لبنان که تا پیش از این کمابیش به صورت مسالمت‌آمیز برگزار می‌شد، از روز شنبه با حمله به مأموران با سنگ و نیز شکستن شیشه بانک‌ها به عنوان نماد گرانی و فساد اقتصادی، رنگ خشونت به خود گرفت.