آزمایش موشک هوا به هوای جدید توسط ترکیه

وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه از آزمایش موفقیت آمیز یک موشک هوا به هوا ی بومی خبر داد.

اخبار بین الملل- به نوشته روزنامه «دیلی صباح» این موشک که «پرگرین» نام دارد در یک آزمایش موفق توانست با هدف مورد نظر درگیر شود. موشک پرگرین، برد کوتاه با قابلیت تحرک بالا و مجهز به جستجوگر فرا سرخ است. موشک دیگر نیز که در حال توسعه قرار دارد، برد بلند و مجهز به جستجوگر راداری است.

صنایع تحقیقات وزارت دفاع ترکیه از سال 2013 دو پروژه بومی ساخت دو نمونه موشک هوا به هوا را در پیش گرفت و گفته می‌شود قرار است این پروژه‌ها سال جاری میلادی تکمیل شوند. ترکیه پس از ساخت نسخه اولیه این دو موشک آن‌ها را در نمایشگاه بین‌ المللی هوایی سال 2017  (IDEF 2017) به نمایش گذاشت. این دو موشک در آن برهه در دریای سیاه آزمایش شدند.

 نیروهای مسلح ترکیه به دلایل امنیتی اطلاعات بیشتری از مکان آزمایش جدید این موشک هوا و به هوا و جزئیات فنی بیشتر آن ارائه نداده اما گفته می‌شود این موشک سال 2021 وارد نیروی هویی ترکیه شده  و جایگزین موشک آمریکایی «ایم-۱۲۰ آمرام» می‌شود.

ترکیه چندی قبل نیز اولیه جنگنده بومی خود که از آن به عنوان بزرگترین پروژه نظامی نام برده می‌شود و قرار است جایگزین «اف-16 »شود را در یک نمایشگاه هوایی به نمایش گذاشت.