بزرگترین چالش‌های پیش روی دولت پاکستان در سال جدید

پاکستان طی عمر هفتاد و سه ساله خود همواره با چالش هایی مواجه بوده است ولی طی حداقل 4 سال اخیر بزرگترین چالش های پاکستان تروریستی نبوده‌اند بلکه تبدیل به مشکلات اقتصادی شده‌اند که البته آنها را می توان ادامه مسیر مبارزه با تروریسم دانست.

اخبار بین الملل- تشکیل ائتلاف میان هند و آمریکا بر علیه اتحاد منطقه‌ای چین و پاکستان تاثیراتی در شرایط منطقه‌ای اسلام آباد گذاشت که حتی بحران موجود در خط کنترل مرزی با هند نیز بی ارتباط به آن نیست با این حال آنچه در سال 2020 بیش از همه گریبان حزب تحریک انصاف و دولت اسلام آباد را گرفته و خواهد گرفت تزلزل سیاسی در ایالت های این کشور است.

پاکستان از 4 ایالت تشکیل شده است و در حال حاضر دولت مرکزی به رهبری عمران خان عملا قدرت را در 2 ایالت مهم یعنی پنجاب و خیبرپختونخوا به دست دارد. حزب تحریک انصاف کم و بیش در دولت ایالت سند نیز نقش آفرینی می کند و ارتباط آن با دولت ایالت بلوچستان هم نسبتا خوب است.

با این حال شکی نیست که اگر بخواهیم زوالی برای دولت کنونی پاکستان در ذهن تصور کنیم باید دومینوی آن را از دولت های ایالتی آغاز کنیم. مهمترین ایالت در پاکستان پنجاب است که حزب تحریک انصاف به لطف تنها 17 نماینده بیشتر! قدرت را در آن به دست گرفته است.

در حال حاضر از 371 کرسی پارلمان ایالت پنجاب 181 کرسی در اختیار حزب تحریک انصاف است و 174 کرسی در اختیار حزب نواز . این دو حزب متحدانی نیز دارند که عدد کرسی های در اختیار آنها را به 191 کرسی برای حزب تحریک انصاف و 174 کرسی برای حزب نواز می رساند.

در سال اول حکومت عمران خان سران حزب نواز از جمله نواز شریف، شهباز شریف، حمزه شهباز، مریم نواز، شاهد خاقان عباسی و... همه درگیر پرونده های فساد مالی ریز و درشت خود شدند و عملا فرصتی نداشتند تا قدرت را از حزب تحریک انصاف بگیرند.

اینک اما «رانا ثناءالله» وزیر سابق قانون ایالت پنجاب از زندان آزاد شده است و به صراحت از تلاش برای در دست گرفتن قدرت در ایالت پنجاب سخن می گوید، خطر برای تحریک انصاف در این خصوص بسیار جدی است زیرا جلسات اولیه میان حزب نواز و حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم که 10 کرسی در پارلمان ایالت پنجاب دارد انجام شده است. کافی است مسئولین حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم از حزب تحریک انصاف جدا شوند در این صورت طرفداران حزب نواز 184 کرسی در اختیار خواهند داشت و طرفداران حزب تحریک انصاف 181 کرسی. به همین سادگی قدرت در بزرگترین ایالت پاکستان از چنگ حزب حاکم خارج خواهد شد.

این مشکل در ایالت سند نیز وجود دارد علی رغم اینکه دولت در این ایالت کاملا در اختیار حزب مردم است ولی آنها تلاش خود را برای جذب حزب متحده آغاز کرده اند. حزب متحده در ایالت سند قدرتی ندارد ولی اگر رایزنی سران حزب مردم نتیجه داده و این حزب از حمایت دولت در پارلمان ملی پاکستان دست بردارد شرایط برای عمران خان به شدت سخت خواهد شد.

در حال حاضر از 342 کرسی پارلمان 177 کرسی در اختیار حزب تحریک انصاف و متحدانش است که از این تعداد 156 کرسی مستقیم در اختیار حزب تحریک انصاف است ولی احزاب اپوزیسیون نیز روی هم رفته خود را به عدد خطرناک 159 رسانده‌اند. به این معنا که حزب تحریک انصاف تنها با 18 نماینده بیشتر قدرت را در دست دارد!

اگر حمایت حزب متحده قطع شود عدد نمایندگان حامی دولت به 170 می رسد و احزاب اپوزیسیون نیز 166 کرسی در اختیار خواهند داشت نزدیکی این دو عدد به هم میزان خطری که در کمین دولت پاکستان است را نشان می دهد.

سال 2020 را باید سال رایزنی های دانست، سال تبانی ها خواند و در این سال منتظر ماند و دید که کدامیک از احزاب حامی دولت حاضر می شوند تحت تاثیر وعده های اپوزیسیون حمایت خود را قطع کنند.

تجربه و شرایط سخت کنونی نشان می دهد که پاکستان در سال آتی آبستن حوادثی بزرگ است و می تواند حتی به زوال دولت اسلام آباد نیز منجر شود اتفاقی که بارها در تاریخ پاکستان رخ داده است.