تلاش ناکام ولیعهد سعودی برای توقف تاثیر ایران در منطقه

 هاروی که مدرک دکترای روابط آمریکا- ایران- عربستان را از کینگز کالج لندن اخذ کرده، در مقاله ای که در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرده، نوشته است: «تحولات چند ماه اخیر نشان داد که چگونه فشارهایی که آمریکا علیه ایران اعمال می کند، به عربستان هم آسیب می زند».

اخبار سیاسی- نویسنده با اشاره به اینکه محمد بن سلمان اگر بخواهد در کاهش شدت بحران ایجاد شده، سهم داشته باشد، می تواند از مدل عمویش ملک عبدالله بن عبدالعزیز پیروی می کند، افزود: «او در سال ۱۹۹۷ و زمانی که تنش بین ایران و آمریکا در اوج خود بود، علی رغم اینکه مواضع تندی در قبال ایران داشت، اما به عنوان ولیعهد تلاش هایی را در این زمینه انجام داد که باعث فروکش شدن تنش ها در منطقه شد».

وی افزود:« آمریکایی ها عصبانی بودند از اینکه متحدشان یعنی عبدالله به آنها وفادار نیست اما در واقع او تمایلی به قطع روابط با انها نداشت و در عین حال خواهان جنگ با ایران هم نبود.ابتکار عبدالله به مدت شش سال باعث همکاری میان دو کشور شد و تا سال ۲۰۰۳ و زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، ادامه یافت».

تحلیلگر آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه ولیعهد سعودی باید از شیوه ملک عبدالله پیروی کند، یادآور شد: «ولیعهد سعودی از زمان به قدرت رسیدن سلسله ماجراجویی های را برای توقف تاثیر ایران در منطقه و تقویت نقش عربستان در آن در پیش گرفت اما موفق نبود. ولیعهد در این راستا اقدام به حمله فاجعه بار به یمن کرد و محاصره قطر و ربایش نخست وزیر لبنان را در دستور کار خود قرار داد؛  وجهه او به عنوان یک ولیهد گستاخ در قضیه قتل جمال خاشقجی در محافل بین المللی رواج یافت تاجایی که سناتور جمهوی خواه کارولینای جنوبی که همیشه از عربستان دفاع می کرد، از محمد بن سلمان به نام یک دیوانه و خطرناک نام برد.

هاروی در پایان نوشت: «محمد سلمان پس از حملات سپتامبر به خطر پی برد و پیروی از روشی مبتنی بر کاهش تنش از طریق میانجی گران ثالث را آغاز کرد. او می تواند به عنوان یک رهبر پخته به جای مشکل تراشی، برای صلح تلاش کند همان کاری که ملک عبدالله انجام داد. شاید تلاشش باعث بهتر شدن موقعیتش شود و از پیامدهای احتمال بازگشت دمکرات ها جلوگیری کند چرا که همگرایی عربستان و ایران برای منطقه و جهان مفید خواهد بود».