به گزارش افکار نیوز به نقل از ایرنا،المالكی كه در بیست وسومین نشست سران اتحادیه عرب در بغداد سخنرانی می كرد، افزود با توجه به شرایط ویژه ای كه كشور سوریه با آن روبه رو است ،این گفت وگو ملی چنانچه با نظارت سازمان ملل واتحادیه عرب صورت گیرد می تواند به بسیاری از مشكلات واختلافات داخلی این كشور پایان دهد.

المالکی با هشدار نسبت به ادامه درگیریها نظامی در داخل سوریه اظهار داشت: این درگیریها می تواند عواقب بسیار وحشتناکی در منطقه بوجود آورد.

نخست وزیر عراق با تاکید بر مخالفت عراق نسبت به دخالت نیروهای ' منطقه ای وخارجی ' در امور داخلی سوریه اعلام کرد، اینگونه تحرکات نه تنها مشکلات این کشور را حل نخواهد کرد بلکه زمینه شعله ور شدن آن را نیز فراهم خواهد کرد.

وی با حمایت از طرح ' کوفی عنان ' فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از اتحادیه عرب نیز خواست ازطرح هایی که منجر به ثبات وامنیت کشور سوریه می شود حمایت کنند.

نخست وزیر عراق با اشاره به اوضاع داخلی عراق اظهار داشت: تجربه دولت جدید عراق دربرقرای اشتی ملی می تواند بهترین نمونه بارز از برقراری دموکراسی در این کشور تلقی شود.

وی افزود با تلاش مردم ودولت موفق شده است ریشه القاعده که هموار خواستار ویرانی عراق بوده است را بخشکانیم.

المالکی افزود که سازمان تروریستی القاعده تاکنون دهها هزار نفر از شهروندان عراقی را به بهانه های مختلف کشته است.

به گفته وی القاعده با تغییر رویکرد تلاش دارد تا انقلابهای مردمی صورت گرفته در منطقه خاورمیانه را مصادره وبا فتاوی تکفیریان و به نام اسلام این کشورها را با عملیات تروریستی ناامن کند.

نخست وزیر عراق با اشاره به تحولات در سرزمینهای فلسطینی و تجاوزهای اسراییل به آن اظهار داشت كه تنها راه مقابله با اسراییل غاصب وحدت وهمبستگی میان كشور ها ی عربی است .