ارتش سوریه به دروازه شرقی شهر «معرة النعمان» ادلب رسید

ارتش سوریه روز شنبه با پیشروی میدانی جدید در جنوب است ادلب دو روستا را تحت کنترل خود گرفت و به کمتر از نیم کیلومتری شهر «معره النعمان» پایگاه مهم تروریست‌های جبهه النصره در جنوب استان ادلب رسید.

اخبار بین الملل - به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) واحدهای ارتش سوریه شهرک «تلمنس» (تل منس) در جنوب منطقه کاهش تنش ادلب را از تروریست‌ها پاکسازی کرد و بقایای آنها را به سمت وادی الضیف و روستای معمر شمشمه تعقیب کرد.

 

ارتش سوریه روز شنبه چندین روستا و شهرک را در منطقه کاهش تنش ادلب پاکسازی کرده و با فروپاشی صفوف تروریست‌ها به سمت معره النعمان پیشروی کرد.ارتش سوریه پس از آن شنبه شب روستای «معر شمشمه»  را هم در جنوب استان ادلب تحت کنترل خود گرفت تا نیروهای دولتی سوریه به مسافتی کم‌تر از ۵۰۰ متری از شهر معره النعمان رسیده باشند.

خبرگزاری سانا اعلام کرد: «نیروهای دولتی شهرک‌ها و روستاهای کرسیان، معرشمارین، ابوجریف و تقاته در جنوب شرق استان ادلب را پس از نابودی آخرین هسته‌های تروریستم در آنجا تحت کنترل گرفتند تا ارتش پس از وارد آوردن تلفات سنگین جانی و تجهیزاتی به تروریست‌ها پیشروی جدیدی به سمت شهر معره النعمان حاصل کرده باشد. جایی که بزرگ‌ترین پایگاه تروریست‌های هیئة تحریر الشام است که در وهله نخست از تروریست‌های جبهه النصره محسوب می‌شوند، گروهی که در فهرست گروه‌های تروریستی بین المللی قرار دارد.

شهر معره النعمان در مسیر جاده مواصلاتی میان دمشق پایتخت سوریه و شهر حلب مرکز شمال سوریه است، این شهر قریب به سیصد کیلومتر تا دمشق و هشتاد کیلومتر تا شهر حلب فاصله دارد و از موضع استراتژیک مهم و آب و هوایی معتدل برخوردار است.

 

این شهر که قدمتی چند هزار ساله دارد و به زادگاه شاعر و فیلسوف معروف ابوالعلاء المعری و آثار باستانی کهن خود معروف است، در اکتبر ۲۰۱۲ به تصرف تروریست‌ها درآمد.

 

تعداد اهالی شهر معره نعمان در اوایل جنگ سوریه با حمله تروریست‌ها و آوارگی ده‌ها هزار نفر از اهالی آنجا از یکصد هزار نفر به چهارصد هزار نفر کاهش یافت.
 
یک مقام نظامی سوریه:ارتش تا نابودی کامل تروریست‌ها زمین نمی‌نشیند

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از یک مقام نظامی این کشور هم گفت: ارتش سوریه مصمم است که به نقض مکرر و تجاوزات گروه تروریستی جبهه النصره و گروه‌های وابسته به آن علیه غیرنظامیان در مناطق امن و مواضع ارتش در حلب و ادلب کاملا پایان دهد.

به گفته این منبع، گروه جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که در صف آن هستند به کرات در منطقه کاهش تنش در استان ادلب و غرب حلب با نقض آتش‌بس به حملات روزمره خود علیه مناطق مسکونی و مواضع نیروهای مسلح ادامه می‌دهند. آنها با راکت‌های مختلف و خودروهای بمب گذاری شده مناطق امن را هدف می‌گیرند و موجب شهادت غیرنظامیان و ایجاد ترس و وحشت در بین آنها می‌کنند و نمی‌شود اجازه داد که این وضعیت ادامه پیدا کند.

این مقام نظامی سوریه تصریح کرد: «جان غیرنظامیان بی‌گناه امانتی است که ارتش سوریه به حفظ آن مفتخر است و مصمم است که به این تخلفات مکرر تروریست‌ها از آتش بس پایان دهد و زندگی طبیعی را به این مناطق بازگرداند».

این منبع افزود: «اقدامات ارتش فقط  به پاسخ به مواضع گروه‌های تروریستی که از آنجا حملات صورت می‌گیرد محدود نخواهد بود بلکه عملیات میدانی گسترده‌ای خواهد بود که تا قبل از ریشه کنی مابقی تروریسم با همه عناوین و اشکال آن متوقف نمی‌شود».

خبرگزاری سانا همچنین گزارش داد که صفوف گروه‌های تروریستی در طول خط امتداد یافته از «جمعیة الزهراء» تا «مناطق الراشدین» در غرب حلب از هم فرو پاشیده است.

این خبرگزاری از هدف قرار گرفتن مخفیگاه‌ها و استحکامات گروه‌های تروریستی در «کفر حمرة»، «المنصورة»، «الراشدین»، «البحوث»، «خان العسل» و اطراف کفرناها در غرب حلب خبر داد و گفت که عملیات گسترده حلب هم در پاسخ به نقض آتش بس توسط تروریست‌ها و حملات آنها به مناطق امن و مملو از غیرنظامیان انجام شده است.

استان ادلب سوریه به همراه مناطق اطراف آن بر اساس توافق آستانه چهارم بین ایران، روسیه و ترکیه جزو مناطق کاهش تنش به شمار می‌رود. مطابق این توافق، مقابله با گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهة النصره (شاخه سوری القاعده ) در هر نقطه‌ای از سوریه امری ضروری است حتی در مناطق کاهش تنش.

این استان از تابستان ۲۰۱۵ به دست گروه تروریستی جبهه النصره افتاد و ارتش سوریه حق دارد مطابق مفاد توافق آستانه چهارم علیه این گروهک عملیات کند. جبهه النصره با حمایت ترکیه برای اینکه مشمول این بند از توافق نشود، بارها اسم خود را تغییر داده و هم‌اکنون تحت عنوان هیئة تحریر الشام در این استان سوری حضور دارد.

بخش زیاد استان ادلب سوریه به همراه بخش‌هایی از استان‌های حمص، لاذقیه و حلب به مناطق کاهش تنش ملحق می‌شود که در چارچوب مذاکرات صلح سوری در آستانه قزاقستان میان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه امضا شد.

شمال غرب سوریه پس از آن متشنج شد که گروه‌های تروریستی مستقر در این منطقه به رهبری گروه «هیأت تحریر الشام» حملات گسترده را به مواضع ارتش سوریه آغاز کردند که با مقاومت نیروهای سوری خنثی شد.