حماسه بغداد گروه‌های سیاسی را برای تشکیل دولت متحد کرد

 «احمد الکنانی» عضو ائتلاف «الفتح» به رهبری هادی العامری در پارلمان عراق تاکید کرد که تظاهرات میلیونی روز جمعه بغداد، موضع فراکسیون‌های سیاسی این کشور را متحد کرد و تأثیر مثبتی بر فرآیند تشکیل دولت آتی خواهد داشت.

اخبار بین الملل - الکنانی در گفت‌‌وگو با پایگاه خبری «موازین نیوز» تاکید کرد: «تظاهرات ضد اشغالگری روز جمعه بغداد به منظور حمایت از استقلال عراق و تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای خارجی از عراق بود، اما افزون بر آن  موضع الفتح و سائرون را هم متحد کرد».

وی تصریح کرد: «یکپارچه شدن مواضع تاثیر مثبتی بر روند تشکیل دولت آتی خواهد داشت  و در حال حاضر پیشرفت‌هایی در این پرونده حاصل شده است».

عادل عبدالمهدی در هشتم آذر ماه گذشته از سمت نخست‌وزیری عراق، استعفا داد اما هنوز فراکسیون البناء (شامل جریان‌های دولة القانون به رهبری نوری المالکی و جریان الفتح به رهبری هادی العامری ) به عنوان فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق نامزد تصدی نخست وزیری را که مورد رضایت معترضان و دیگر گروه‌های سیاسی عراق باشد معرفی نکرده است.

بر اساس آمارهای موجود، رقابت اصلی بر سر نامزد نخست وزیری عراق میان «محمد توفیق علاوی»، (وزیر سابق ارتباطات)، علی الشکری (وزیر سابق برنامه‌ریزی و مشاور عالی رئیس جمهور) و مصطفی الکاظمی (رئیس سازمان اطلاعات عراق) است. ائتلاف  دولة القانون از علی الشکری و ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی الصدر از محمد توفیق علاوی حمایت می‌کنند.

ائتلاف سائرون که اخیرا در رایزنی‌ها بر سر تعیین نامزد نخست وزیری عراق شرکت می کند تا پیش از قضیه تجاوزهای اخیر آمریکا به عراق و مطرح شدن موضوع اخراج نظامیان آمریکایی از عراق گفته بود که از حق خود برای مشارکت در تعیین نخست وزیر می‌گذرد و بر تعیین نخست وزیر از سوی معترضان و نه جناح‌های سیاسی تاکید داشت.

« مقتدی الصدر » رهبر جریان صدر عراق در پی تظاهرات میلیونی ضد اشغالگری آمریکا در عراق، ضمن تشکر از مردمی که به فراخوان او برای این تظاهرات، لبیک گفتند، از کارشکنان در تشکیل دولت عراق اعلام برائت کرد.

صدر در پُستی در توئیتر نوشت که از این پس، در مسئله معترضان دخالت نخواهد کرد تا آن‌ها خود سرنوشت عراق و خطری را که پیش روی است، درنظر گیرند؛ خطری که بی‌امان و بی‌رحمانه همه را از داخل و خارج تهدید می‌کند .

در پی گلایه مقتدی الصدر از تظاهرات‌کنندگانی که به او «شک کردند»، از روز شنبه میدان‌های تحصن در سراسر عراق، خلوت شده است و بسیاری از طرفداران جریان صدر، به طور داوطلبانه چادرهای اعتراض خود را جمع کردند.

شماری از شهرهای عراق از اول اکتبر (۹ مهر) گذشته در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و نبود خدمات دولتی دست به تظاهرات و اعتراض زدند. موج اعتراضات خیابانی در یک ماه گذشته کوچکتر شد و با برگزاری تظاهرات میلیونی ضدآمریکایی در بغداد در روز جمعه چهارم بهمن‌ماه، تقریبا به پایان رسید.