هدف ترامپ از رونمایی معامله قرن انحراف افکار عمومی است

تلاش‌های آمریکا به ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور طی روزهای گذشته برای پرده برداری از طرح خود برای از بین بردن مسأله فلسطین با نام معامله قرن شدت گرفته است به ویژه آنکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ برای شرکت در این مراسم دعوت شده است.

اخبار بین الملل - به نظر می‌رسد تلاش ترامپ برای پرده برداری از معامله قرن آن هم در شرایط کنونی و اوضاع منطقه و هم چنین اوضاع داخلی آمریکا و رژیم صهیونیستی ابهامات و شک و تردیدهای فراوانی را برانگیخته است.

«امل ابوزید» مشاور رئیس جمهور لبنان و نماینده سابق پارلمان در خصوص تلاش آمریکا برای رونمایی از معامله قرن گفت: بدون شک تلاش‌های ترامپ برای حل مسأله فلسطین بر اساس اصل عدم به رسمیت شناختن حق ملت فلسطین در داشتن یک کشور مستقل صورت می‌گیرد؛ حقی که از سوی مجامع بین المللی و قطعنامه‌های بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

وی یادآور شد: دعوت از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن چیزی جز تلاش ترامپ برای آنچه که در داخل سنا علیه وی می‌گذرد نیست. در حال حاضر در سنا تلاش می‌شود تا دونالد ترامپ از سمت خود کنار گذاشته شود و ترامپ از طریق دعوت از نتانیاهو می کوشد به صورت جدی تأیید لابی صهیونیستی یهودی در آمریکا را به دست آورد.

وی در خصوص رابطه لبنان با معامله قرن تاکید کرد: صحبت کردن در خصوص معامله قرن از سوی دولت آمریکا تهدید مستقیمی علیه اوضاع لبنان به شمار می‌رود چرا که ترس و نگرانی‌هایی مبنی بر ایجاد کشور جایگزین برای آوارگان فلسطینی مطرح می‌شود که اصلاً به نفع لبنان نیست. این سخنان باعث می‌شود حق آوارگان فلسطینی در بازگشت به سرزمین خود از بین برود.

مشاور رئیس جمهور لبنان در خصوص مواضع کشورهای عربی در قبال معامله قرن تصریح کرد: اصرار آمریکا برای تحقق معامله قرن برخاسته از این مطلب است که آمریکایی‌ها به خوبی از اوضاع آشفته کشورهای عربی با خبر هستند و می‌دانند این کشورها از لحاظ سیاسی دارای شکاف بوده و از مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بسیار زیادی رنج می‌برند به طوریکه ما شاهد یک موضع گیری عربی یکپارچه و جامع در حمایت از حق ملت فلسطین برای داشتن کشور فلسطین بر اساس حق بازگشت آوارگان فلسطینی نیستیم.

امل ابوزید در خصوص موضع گیری اردن در قبال معامله قرن و نقش کلیدی این کشور در این طرح تاکید کرد: کاملاً مشخص است که معامله قرن ممکن است نوعی از تغییرات را در نقشه جغرافیایی اردن ایجاد کند به طوریکه برخی از اراضی فلسطین به اردن پیوسته و تحت کنترل این کشور در می‌آید و این مسأله ممکن است در آینده اوضاع این کشور را تهدید کند.

وی در خصوص میزان موفقیت این طرح و اجرایی شدن آن از سوی آمریکا تصریح کرد: موفقیت و اجرایی شدن این طرح، نیازمند موافقت تشکیلات خودگردان فلسطین و ملت فلسطین و نمایندگان سیاسی آن است و این شرط اصلی برای اجرای معامله قرن است چرا که اگر طرف مورد خطاب این طرح با آن مخالف باشد و با تمام امکانات خود به مقابله با آن برخیزد و برای محافظت از حق خود تلاش کند این طرح موفقیت آمیز نخواهد بود.

مشاور رئیس جمهوری لبنان در پایان تأکید کرد: طرف فلسطینی از گزینه مقاومت و از طریق تمام راه‌های مشروع برای مقابله با این تلاش‌های مشکوک استفاده خواهد کرد.