افغانستان پس از صلح به دریافت کمک‌های بیشتری نیاز دارد

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که افغانستان برای پیشرفت در زمینه اشتغال‌زایی، گسترش خدمات دهی و ادغام مخالفان مسلح دولت در ساختار جامعه در فاصله سال‌های 2020 تا 2024 میلادی نیازمند دریافت 6 تا 8 میلیارد دلار کمک‌های جامعه جهانی خواهد بود.

اخبار بین الملل - «هنری کرالی» رئیس دفتر بانک جهانی در افغانستان می‌گوید که با توجه به ادامه این نیازها، جامعه جهانی باید به طور محتاطانه و تدریجی و نیز با دقت و بر اساس نیازمندی‌های افغانستان میزان کمک‌هایش را کاهش دهد.

وی افزود: انتظار می‌رود که پس از دستیابی به توافق صلح و ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان در برخی از بخش‌ها نیاز به تامین هزینه‌های بیشتر باشد.

رئیس دفتر بانک جهانی در افغانستان هشدار داد که کاهش ناگهانی کمک‌های خارجی می‌تواند به چشم‌انداز صلح پایدار لطمه بزند.

بانک جهانی افزود که باوجود افزایش درآمدهای دولت طی سال‌های اخیر هنوز هم سطح عواید که سالانه حدود 2.5 میلیارد دلار است با مصارف این کشور که حدود 11 میلیارد دلار می‌باشد نامتوازن است.

براساس این گزارش حدود 75 درصد از هزینه‌های افغانستان از طریق کمک‌های خارجی تامین می‌شود و کاهش این کمک‌ها در بخش نظامی و غیرنظامی بر روی خدمات اساسی که دولت باید به مردم ارائه دهد و نیز تحکیم صلح تاثیرگذار خواهد بود.

بانک جهانی تاکید می‌کند که مردم افغانستان زمانی از توافق صلح سود می‌برند که پس از آن سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی افزایش یافته و اشتغال‌زایی و دسترسی به خدمات عمومی افزایش یابد.

بانک جهانی در حالی از ادامه نیاز افغانستان به کمک‌های جامعه جهانی تا چند سال آینده خبر می‌دهد که با گذشت بیش از 18 سال حضور آمریکا در افغانستان و هزینه میلیاردها دلار اقتصاد این کشور هنوز وابسته به کمک‌های خارجی است.

ارزیابی داده‌های وزارت دارایی افغانستان نشان می‌دهد که کمتر از نیمی از کمک‌های خارجی به دولت افغانستان داده می‌شود و در هنگام اختصاص این کمک‌ها نیازهای جامعه افغانستان بدرستی در نظر گرفته نمی‌شود.

چندی پیش بنیاد تحقیقاتی «آبزرور» در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشته بود که یکی از موارد عدم هماهنگی برای اختصاص بودجه‌های کمکی در حوزه کشاورزی افغانستان است؛ در حالی که حدود 80 درصد از مردم بطور مستقیم یا غیرمستقیم به این صنعت وابسته است تنها 400 تا 500 میلیون دلار از کمک‌ها به این بخش اختصاص داده شده که کسری از ده‌ها میلیارد دلاری محسوب می‌شود که در بخش بازسازی اقتصاد افغانستان هزینه شده است.

از سوی دیگر نیز باوجود نیاز شدید نیروهای امنیتی افغان به کمک‌های نظامی آمریکا، کاخ سفید بارها بخشی از بودجه نظامیان این کشور را برای ساخت دیوار مکزیک اختصاص داده است.