یک نهاد قطری: امارات بیشترین کارشکنی علیه شهروندان قطری را دارد

«علی بن صمیخ المری» رئیس مرکز موسوم به «کمیته ملی حقوق بشر قطر» در اظهاراتی در ژنو اعلام کرد که امارات از میان چهار کشور عربی که ارتباط خود را با قطر قطع کردند، بیشترین میزان نقض حقوق شهروندان قطری را داشته است.

اخبار بین الملل - کمیته ملی حقوق بشر قطر در گزارشی اعلام کرده است که  از ژوئن سال ۲۰۱۷، ۲۱۰۵ مورد کارشکنی به نام امارات به ثبت رسیده است.

المری در گزارش دیگری ضمن اشاره به اینکه قطر هیچگونه مقابله به مثلی در برابر کارشکنی‌های امارات انجام نداده است، توضیح داد که از میان ۲۱۰۵ کارشکنی امارات ۱۲۱۲ مورد به حکم دادگاه لاهه مربوط می‌شود و آن هم پس از گذشت یک سال از صدور حکم.

رئیس کمیته حقوق بشر قطر در ادامه با اشاره به عربستان سعودی در گزارشی جدید به کارشکنی‌های این کشور علیه شهروندان و مقیمان در قطر اشاره کرد؛ او در ادامه گفت که گزارش جدید به کمیته مبارزه با تبعیض نژادی و تمام مراکز بین‌المللی ذیربط ارائه خواهد شد.

مری در ادامه افزود که مقامات اماراتی «ساز وکار مشخصی برای اجرای تصمیم دادگاه لاهه مبنی بر محافظت از منافع قربانیان اتخاذ نکرده است و همچنین تضمینی برای توقف کارشکنی‌های خود ارائه نکرده است».

روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (۲۰۱۷) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند.

عربستان، امارات، مصر و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که این کشورها در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند.