آیا مصر به دنبال نفوذ در شمال سوریه است؟

«ریاض درار» رئیس «مجلس سوریا الدیمقراطیه» (شورای دموکراتیک سوریه) شاخه غیرنظامی و سیاسی «قوات سوریا الدیمقراطیه»(نیروهای دموکراتیک سوریه) موسوم به «قسد» فاش کرد که قاهره اخیرا میزبان رسمی هیأتی از این گروه بوده است.

اخبار بین الملل - ریاض درار به روزنامه سعودی «الشرق الأوسط» گفت که «برخی کشورهای عربی و غربی در تلاش برای بازسازی ساختار معارضین و برگزاری کنفرانسی در قاهره هستند».

او گفت که «کنفرانس جدید به دنبال ترسیم روند سیاسی برای ایجاد اتحاد بین معارضین سوریه به منظور دستیابی به مشروعیت و تأیید همگانی جهت حضور در مذاکرات آتی احتمالی با نظام سوریه است».

درار همچنین از آمادگی قسد برای همکاری با همه طرف‌های خواهان پیدا کردن راهکار حل بحران سوریه به استثنای ترکیه، خبر داد.

ضربه زدن به ترکیه

«ممدوح المنیر» مدیر مرکز بین‌المللی علوم سیاسی و استراتژیک در استانبول هدف مصر از میزبانی هیأت قسد و ایده برگزاری کنفرانس مخالفان سوریه در قاهره می‌گوید که «قاهره به دنبال نیرنگی برای ترکیه است».

او در مصاحبه با وبگاه «عربی ۲۱» افزود که «این نیرنگ در چارچوب سیاست محوربندی است که مصر اکنون در پیش گرفته است و محور سعودی، اماراتی و مصری در تلاش برای تضعیف ترکیه به دلیل ایفای نقش آن در حمایت از انقلاب‌های بهار عربی است».

به گفته المنیر، قاهره به سیلی ترکیه به مصر و حضور این کشور در لیبی(همسایه مصر)، پاسخ دهد و لذا به حمایت از قسد روی آورده و قطعا این حمایت با پشتیبانی ریاض و ابوظبی صورت می‌گیرد.

او تصریح کرد که با نزدیک شدن به پایان درگیری‌ها در سوریه، قاهره و متحدان آن تمایل دارند با حمایت از قسد نقشی در ترتیبات سیاسی آتی ایفا کنند.

مصر به دنبال اعمال فشار بر ترکیه

از سوی دیگر «محمد حامد» پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی گفت که مصر از مدت‌های طولانی و حتی قبل از اجرای عملیات «چشمه صلح» ترکیه در شمال سوریه، در حال هماهنگی با شورای ملی کُردی است.

حامد افزود که این هماهنکی با «الهام عمر» نماینده کُردها و حزب «الاتحاد الدیمقراطی الکُردی» (اتحاد دموکراتیک کُرد) به رهبری «صالح مسلم» و دیگر طرف‌ها در حال انجام است.

این پژوهشگر مصری همچنین گفت که سیاست مصر بر مخالفت با تحرکات ترکیه در شمال سوریه متمرکز است و لذا می‌خواهد با گروه‌های کُردی در تماس بوده و از آن به عنوان برگ برنده سیاسی در رویارویی با ترکیه استفاده کند.

سفر هیأت کُردی به قاهره با اطلاع دمشق بوده است

«مصطفی صلاح» پژوهشگر و کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه تحرکات قاهره مرتبط با سیاست خارجی آن در خصوص پیدا کردن راهکار سیاسی مورد قبول برای حفظ انسجام دولت سوریه است، می‌گوید که میزبانی قاهره از هیأت قسد مرتبط با چند موضوع مهم است از جمله اینکه سفر این هیأت پس از تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه و اقبال کشورهای عربی و بین‌المللی برای حل‌وفصل فراگیر و اجرای عملیات بازسازی سوریه، صورت گرفته است.

وی افزود که قاهره به صورت منفی در بحران سوریه نقش نداشته بلکه سعی کرده است تلاش‌های مربوط به حل بحران سوریه را تقویت کند و از آنجایی که کُردها یکی از ارکان دولت سوریه هستند و لذا توافق با کُردها نیز در حالی است که احتمال دستیابی کُردها و دولت سوریه به توافقی برای مقابله با گروه‌های افراطی و دخالت‌های منطقه‌ای غیرقانونی در خاک سوریه، وجود دارد.

صلاح تأکید کرد که سفر هیأت کُردها به مصر بدون هماهنگی با نظام سوریه در دمشق ممکن نیست.