افزایش حمایت عربستان از «خلیفه حفتر» از بیم ترکیه

منابعی در مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر دادند که دولت سعودی قصد دارد با رویکرد جدیدی خود را درگیر بحران لیبی کند و کمک‌های مالی و نظامی گسترده‌ای را از طریق امارات به دست «خلیفه حفتر» برساند.

اخبار بین الملل - این منابع به وبگاه العربی الجدید، گفتند که « محمد بن سلمان » به «خلیفه حفتر» قول ارسال کمک‌های نظامی در اسرع وقت را داده است تا  شرایط میدانی را کاملا به نفع او عوض کند. این مسأله در حالی است که کشورهای اروپایی پیشروی خلیفه حفتر به سمت طرابلس را خط قرمز اعلام کرده‌اند اما کشورهای حامی وی از جمله امارات، مصر و عربستان سعودی به خصوص پس از ورود ترکیه برای حمایت از دولت وفاق ملی، اصرار بیشتری به «بحرانی کردن» اوضاع دارند.

العربی الجدید در ادامه به نقل از یک «منبع مهم» در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، نوشت که اختلافات میان ریاض و آنکارا، به خصوص از سوی «محمد بن سلمان» به سمت اختلافات شخصی پیش رفته است. چرا که ترکیه در موضوع قتل جمال خاشقچی به تمامی درخواست‌های بن سلمان برای مختومه کردن پرونده نپذیرفت و همه واسطه‌ها را به پاسخ گذاشت.

به گفته این منبع، دولت سعودی تا کنون به شکل وسیع خود را درگیر بحران لیبی نکرده و آن را به امارات و مصر واگذار کرده بود؛ اما پس از گسترده شدن نقش ترکیه در بحران و ورود شخص اردوغان به پرونده، محمد بن سلمان نیز تصمیم گرفت با قدرت وارد شده و برای شکست ترکیه در لیبی تلاش کند.

او در ادامه فاش کرد که ولی‌عهد سعودی از طریق واسطه‌ها، اقدام به خرید محموله‌های سلاح از کشورهای اروپای شرقی کرده است تا به دست حفتر برساند و در  بخش سیاسی نیز سه کشور مصر، امارات و سعودی به طرف‌های اروپایی گفته‌اند که ایفای نقش پر رنگ از سمت ترکیه را نمی‌پذیرند و شرط باز استقرار ثبات و امنیت در لیبی کنار کشیدن ترکیه یا حداقل کم رنگ شدن نقش آنکارا در این پرونده است.

از سوی دیگر تصمیم بستن چاههای نفتی در جنوب لیبی به دست نیروهای همسو با خلیفه حفتر از سوی سه کشور مذکور به خصوص عربستان سعودی گرفته شده است تا در بازار نفت ایجاد بحران کند.

سازمان ملل روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «چندین» کشوری که در ۱۹ ژانویه (۲۹ ددی) در نشست صلح برای لیبی در آلمان شرکت و توافق کرده بودند که به تحریم تسلیحاتی موجود در لیبی احترام بگذارند، همچنان این آتش‌بس را نقض می‌کنند.

این بیانیه افزود: «طی ۱۰ روز گذشته، پروازها و محموله‌هایی در فرودگاه‌های لیبی مشاهده شد که سلاح‌ها و خودروهای تسلیحاتی، مشاوران و جنگنده‌هایی را در بخش‌های غربی و شرقی این کشور در اختیار طرفین قرار می‌داد.»

نیروهای شرق لیبی از ماه‌ها پیش تحت فرماندهی حفتر، در تلاش هستند تا طرابلس (پایتخت) را به تصرف خود درآورند. « فائز السراج » نخست‌وزیر دولت طرابلس می‌گوید برای دفاع از شهر چاره‌ای ندارد جز آنکه از ترکیه کمک بگیرد.

ارسال محموله‌های نظامی به طرفین درگیری در حالی است که از ۲۲ دی ماه با ابتکار ترکیه و روسیه آتش‌بس در لیبی برقرار شده است.