آقای رئیس جمهور: در دوران خوش استیضاح هستیم!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پنج شب در سخنرانی در ایالت آیوا تلاش کرد تا نشان دهد نگرانی از بابت استیضاح خود، که این روز‌ها در سنای این کشور در جریان است، ندارد.

اخبار بین الملل - او در این سخنرانی مدعی شد: ما احتمالا بهترین سال‌هایی که تاکنون در کشورمان داشته‌ایم، را می‌گذرانیم و من تازه استیضاح شدم! آیا می‌توانید این افراد را باور کنید؟ من استیضاح شدم. آن‌ها ترامپ را استیضاح کردند.

رئیس جمهور آمریکا درباره دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا، که مدیریت استیضاح او را برعهده دارند، گفت: آن‌ها می‌خواهند رای‌های شما را باطل کنند، دموکراسی ما را مسموم کنند و کل نظام حکومتی را سرنگون کنند. اما من به شما می‌گویم که این اتفاق نمی‌افتد.

رئیس جمهور آمریکا اصرار داشت که او درباره استیضاح خود نگرانی ندارد که شاید این بازتاب تبرئه مورد انتظار  او در سنا تحت کنترل جمهوری خواهان باشد. ترامپ خطاب به جمعیت حاضر در سخنرانی با اشاره تلویحی به رای احتمالی هم حزبی هایش درباره استیضاح خود گفت جمهوری خواهان با ما بسیار عادلانه رفتار خواهند کرد.

ترامپ در حالی که از دوره زمانی که بیل کلینتون، ریچارد نیکسون و اندرو برانسون، روسای جمهور پیشین آمریکا استیضاح شدند، به عنوان دوران تاریک یاد می‌کرد گفت: چرا من نگران نیستم؟ آیا باید نگران باشم. این دوره خوشی برای ماست این دوران شادی است و ما آن را دوران «روشنایی استیضاح» می‌نامیم.

دور جدید فرآیند استیضاح رئیس جمهور آمریکا از روز گذشته در مجلس سنا این کشور آغاز شد. بر این اساس، پس از پایان دفاع وکلای ترامپ از وی در جلسه گذشته، جلسه سنا به سوال و جواب سناتور‌ها درباره دلیل استیضاح و روشن شدن ابعاد اقدامات غیرقانونی او اختصاص یافت. جلسات پرسش و پاسخ در مجموع ۱۶ ساعت به طول خواهد انجامید.

رئیس‌جمهور آمریکا متهم است که در تابستان گذشته در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین، وی را تحت فشار قرار داده تا در مورد فعالیت‌های اقتصادی پسر «جو بایدن» در آن کشور تحقیق کند. بایدن رقیب بالقوه ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال ۲۰۲۰ آمریکا است.