تحلیلگر چینی: طرح معامله قرن شکستی برای صلح است

این تحلیلگر چینی روز شنبه در گفت و گو با تلویزیون «سی جی تی ان» چین افزود: این طرح نه تنها صلح به ارمغان نمی آورد بلکه به شکلی ترویج نفرت می کند و باعث بروز مناقشات بیشتر خواهد شد.

اخبار بین الملل - وانگ بر این باور است که ترامپ در زمان رونمایی از این طرح بیش از آنکه به دنبال راهی برای بهبود روابط در خاورمیانه و حل و فصل مشکلات و اختلافات طرفین ذی ربط باشد، سعی می کرد تا ظاهرا خود را پیروز یک نبرد نشان دهد.

او ادامه داد برنامه ای که ترامپ به عنوان معامله قرن مطرح کرده است در واقع یک خسارت بزرگ برای فلسطین است و هرگز کمکی به پیشبرد صلح و ثبات منطقه نمی کند.

وانگ که از استادان دانشگاه شمال غرب چین است تصریح کرد: اصل و اساسی که ترامپ در این طرح در نظر گرفته است تجاری و معامله گری است معامله ای که سودی برای فلسطینی ها ندارد و آنها بزرگترین بازنده آن هستند.

او می گوید بر اساس این طرح، فلسطینی ها باید بر سر مالکیت بر کرانه غربی و بیت المقدس معامله کنند و در برابر دریافت پول و سرمایه گذاری هایی که انجام می دهند، هرگز ادعایی بر این مناطق نداشته باشند.

استاد دانشگاه چین گفت که برای فلسطینی ها کرانه غربی و بیت المقدس جزو قلمرو فلسطین است و برای همین آنها حتی قبل از این طرح زیانبار ترامپ هم با اقدام وی برای تعیین بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل مخالفت کرده بودند.

وانگ تاکید کرد که ترامپ با این اقدام و طرح خود فقط موجی از نفرت در بین اسراییلی ها و فلسطینی ها ایجاد می کند و موانع بیشتری در برابر صلح و ثبات بوجود می آورد و آینده ای بدتر را برای منطقه رقم می زند.