گریز از مهلکه استیضاح

«دونالد ترامپ»  که تا پیش از انتخابات دوره گذشته بعنوان ملاک و صاحب خیابان پنجم منهتن شناخته می شد، در ژوئن ۲۰۱۵ (خرداد ۱۳۹۴)  ورود خود به عرصه کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی را به طور رسمی اعلام کرد؛ موضوعی که تمسخر و بهت بسیاری از رقبای هم حزبی، کارشناسان و سیاستمداران آمریکایی را به دنبال داشت.

اخبار بین الملل- اما ترامپ از همان آغاز کار در کاخ سفید ، در موارد متعدد مقررات و نُرم های معمول و حاکم بر جامعه آمریکا را نقض کرده و تاکنون نیز توانسته است با تکیه بر سیاست فریب و به پشتیبانی جناح جمهوریخواهد و لابی صهیونیسم، تمامی این موانع را از سر بگذراند.

رئیس جمهوری کنونی آمریکا که روزهای پایانی دادگاه استیضاح وی در سنا درجریان است و قرار روز چهارشنبه رای نهایی محکمه استیضاح وی صادر شود، در ابتدای جریان کارزار انتخاباتی خود بر« جان مک کین » سناتور تندرو آمریکایی تاخت و در یک توهین سیاسی، نقش مک کین در جنگ ویتنام را زیر سوال برد و هرگز حاضر به عذرخواهی از او نشد.

ترامپ در اقدامی چالش برانگیز چه پیش و چه پس از ورود به کاخ سفید هرگز حاضر نشد تا اظهار نامه مالیاتی خود را ارائه کند، موردی که در آمریکا بعنوان یک جرم شناخته می شود.

او علاوه بر بی توجهی به قوانین داخلی آمریکا، مقررات بین المللی را هم نادیده گرفت و بطور یکجانبه و بدون در نظر داشتن خواسته های جامعه بین المللی، چند توافق نامه جهانی ازجمله توافق هسته ای برجام ، توافق آب و هوایی پاریس، نفتا و پیمان تجاری دوسوی آتلانتیک را زیرپا گذاشت و از آن خارج شد.

قانون گریزیی، بدعت ترامپ

 ترامپ در فرودین ماه ۱۳۹۸ و در واکنش به تلاش‌های مجلس نمایندگان به صراحت درباره ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی‌اش به صراحت گفته بود: اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نخواهم کرد. این درحالی بود که « سایرس ونس » دادستان منهتن نیویورک از شرکت حسابداری « مازارس یو‌اس‎ای » خواست اظهارنامه‌های سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ ترامپ و شرکتش را تسلیم کنند، اقدامی که دموکرات‌ها در مجلس کنگره نیز خواهان آن بودند اما رئیس جمهوری آمریکا به شدت با آن مخالف کرد.

در چهار دهه گذشته، تمامی  رئیسان جمهوری آمریکا به غیر از ترامپ اسناد مالیاتی خود را منتشر کرده‌اند. ترامپ با خودداری از انتشار عمومی مدارک مالیاتی خود، سنت چند دهه‌ای رئیسان جمهوری آمریکا را درهم  شکست و بی توجهی او نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی که امری مهم در جامعه آمریکا محسوب می شود، بدعتی است که می تواند راه را برای قانون گریزی دیگر مقامات و شخصیت های آمریکایی در آینده هموار کند.

استیضاح

وی که بسیاری از بحران ها از جمله  تحقیقات بازرس ویژه رابرت مولر در ارتباط با پرونده  مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ را نیز پشت سر گذارد ، به نظر می‌رسد تا چند روز آینده، آخرین و بلندترین دیوار در پیش روی خود را نیز که همان دیوار استیضاح است، از پیش رو بردارد.

استیضاحی که ترامپ به موجب آن به «سو استفاده از قدرت»  و «ممانعت از تحقیقات کنگره» از سوی دموکرات های حاضر در مجلس نمایندگان متهم شده است.

وی این بار نیز  با روش خود با چالش برانگیز ترین معضلی که یک رئیس جمهوری می تواند با آن روبرو شود، برخورد کرد.

فرار از دادگاه

ترامپ برای  گریز  از پاسخگویی در  دادگاه با دست آویز قرار دادن ادعای وکلای خود که نیازی به آمدن  وی نیست، از حضور در صحن مجلس سنا گریخت.

وی که به  اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا پشت گرم بود، توانست تا از مهلکه احضار شاهدان ماجرای اوکراین گیت نیز بگریزد.

در نخستین روز از برگزاری دادگاه ترامپ در اول بهمن ماه، جمهوریخواهان حاکم بر سنا با آرای کاملا حزبی، ۱۱ الحاقیه دموکرات ها مبنی بر احضار شهود را رد کردند و در آخرین تلاش نافرجام دموکرات ها در ۱۱ بهمن ماه نیز این درخواست از سوی جمهوریخواهان پذیرفته نشود و به گفته ناظران و کارشناسان سیاسی، راه برای تبرئه زودهنگام رئیس جمهوری پرمخاطره آمریکا  در  رای گیری هفته جاری هموار شد.

تحلیلگران سیاسی «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی ترامپ را یک «بمب منفجر نشده» توصیف کردند که جمهوریخواهان با نشستن بر روی وی مانع این انفجار شدند، فردی که به گزارش نشریه آمریکایی نیویورک تایمز  در کتاب جدیدش مطالبی در ارتباط با اوکراین گیت علیه ترامپ را بر ملا کرده  است.

جولان در شبکه مجازی

اکنون که ترامپ خود   را از این مهلکه تقریبا رها یافته می بیند، برای تخریب هر چه بیشتر فضای استیضاح، فعالیت خود در فضای مجازی را به حداکثر رسانده و هر روز چندین بار در حساب توئیتر خود علاوه بر پیام های چاپلوسانه خطاب به سناتورها و وکلای هوادارش، علیه دمکرات ها می تازد.

ترامپ  ۱۲ بهمن ماه ۹۸ و پس از اطمینان از اینکه دادگاه وی شاهد و یا شاهدانی نخواهد داشت، در حساب توئیتر شخصی خود بخشی از مصاحبه  بولتون با شبکه فاکس نیز را در بالای صفحه  سنجاق کرد و درحالی که بولتون دراین کلیپ ویدئویی از دو تماس رئیس جمهوری ترامپ با  «ولودومیر زلنسکی» پس از پیروزی وی درانتخابات ریاست جمهوری اوکراین خبر می داد، ترامپ با حروفی درشت و خطاب به بولتون نوشت، «بازی تمام شد»!

ترامپ نه تنها خودش در جلسه استیضاح حضور نیافت، بلکه با در پیش گرفتن سیاست فریب، امکان حضور شهود از جمله شخصیت هایی چون جان بولتون را در محکمه استیضاح از بین برد. حضور بولتون و ارائه شهادت او در محکمه استیضاح ترامپ می توانست به حدی مهم و تعیین کننده باشد که برخی کارشناسان، از بولتون به عنوان "بمب منفر نشده" نام برده اند و معتقدند جمهوری خواهان با در پیش گرفتن رویکرد فشار، تلاش می کنند مانع از انفجار این «بمب» شوند.

رئیس جمهوری بحران ساز آمریکا با توجه به نتیجه رای دادگاه که شبکه تلویزیونی  سی‌ان‌ان در ۱۳ بهمن ماه از پیروزی و تبرئه احتمالی وی خبر می دهد، دریکی از توئیت های خود علیه دموکرات ها و به منظور سمت و سو دادن به افکار عمومی آمریکایی ها نوشت: دموکرات های چپ افراطی ، هیچ کاری نکردند، زمانی که یک استیضاح فریبکارانه را پیش می برید، خواهان عدالت نباشید ، دموکرات ها تنها خواستار ایجاد بی ثباتی در حزب جمهوریخواه هستند تا بتوانند در انتخابات ۲۰۲۰ بهتر عمل کنند.

ترامپ همچنین توئیت های لیندزی گراهام سناتور کهنه کار جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی   را که در یکی از آنها بر عدم رای دادن به احضار شهود ابراز رضایت کرده بود، باز نشر کرد.

لیندزی گراهام همان داوطلب ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا در حزب جمهوریخواه بود که پس از کنار رفتن از عرصه رقابت های خطاب به مردم آمریکا در اظهاری که جنبه تمسخر و هشدار داشت،  گفته بود: تصور کنید دونالد ترامپ فرمانده کل قوا ارتش آمریکا شود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان ۱۳ بهمن ماه تیتر زد: ترامپ خود را برای تبرئه احتمالی آماده می کند.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی  اعلام کرد رای گیری نهایی دادگاه ترامپ روز چهارشنبه (۱۶ بهمن ماه) در صحن سنا  گرفته خواهد شد.