افکارنیوز: كشورهای عربستان وبحرین قبل از برگزاری اجلاس بغداد با پیش شرط حضور مطرح نشدن تحولات دركشورهای خود كه به اطلاع مسئولان عراقی رسید،در این اجلاس شركت كردند.

سخنرانان این اجلاس هرکدام به بهانه ای تلاش کردند از موضوع کشتار مردم در بحرین توسط آل خلیفه طفره بروند و تنها به تحولات در سوریه وحمایت از مردم این کشور بپردازند.

برخی سران عرب نیز که درکشورشان اخیرا انقلابهای مردمی رخ داد، بدون در نظرگرفتن ارزش قیام مردم که منجر به سرنگونی حکام مستبد کشورهایشان شد، نه تنها به قیام مردم بحرین نپرداختند بلکه برای حذف موضوع آن از برنامه سایر سخنرانان تلاش کردند.

موضوع جالب این اجلاس مطرح کردن تحولات سوریه بدون حضور نماینده این کشوربدلیل تعلیق عضویت آن از سوی این اتحادیه و مطرح نکردن موضوع کشتار مردم بحرین با توجه به حضور نماینده این کشور در این اجلاس بود.

برخی منابع خبری که خواستند نامشان فاش نشود گفتندکه وزیر خارجه بحرین در آغاز جلسه بطور محرمانه و تهدیدآمیز به مسئولان نشست اعلام کرده بود در صورت مطرح شدن موضوع تحولات در بحرین بلافاصله جلسه را ترک خواهد کرد.

این کارشناسان خبری اعتقاد داردند در واقع از سخنان برخی سخنرانان این جلسه چنین استنباط می شود که به نیروهای سپر جزیره عربستان در بحرین چراغ سبز داده شد تا به کشتار خود علیه مردم بی دفاع این کشور ادامه دهند.

این منابع خبری می گویند بنظر می رسد برخی اعضای شرکت کننده در این اجلاس رسالت خود را در دفاع از مردم کشورهای عربی فراموش کرده ودر راستای اهداف سیاسی کشورهای با نفوذ در این اتحادیه سخنرانی کرده اند.

این سخنرانی ها هدایت شده به درخواست اجرای اصلاحات وعدالت اجتماعی که مردم منطقه عربی بخصوص درحوزه خلیج فارس خواستار آن هستند هیچگونه اشاره ای نکردند.

منایع خبری که رخدادهای این جلسه را منعکس می کردند تاکید کردند که سخنرانان هدایت شده از سوی عربستان وقطر با اطمینان کامل در مقابل دوربینهایی که مستقیم سخنان آنان را پخش می کردند حقوق مشروع مردم بحرین وسایر ملتهای عرب عدالتخواه دیگر را نادیده گرفتند.

سخنرانانی های یاد شده درحالی ایراد شد که نمایندگان سازمانهای جهانی و منطقه ای مانند سازمان ملل، اتحادیه عرب وپارلمان عربی در این اجلاس مهم حضور داشتند.

سران کشورهای عرب شرکت کننده در بیست وسومین اجلاس سران اتحادیه عرب در بغداد روز پنجشنبه با صدور قطعنامه ای که ' اعلامیه بغداد ' نام گرفت، خواستار پایان یافتن بحران در سوریه و پایان تجاوزهای اسراییل علیه مردم فلسطین شدند.

این در حالی است که جریانهای سیاسی عراق قبل از برگزاری این اجلاس خواستار گنجاندن موضوع تحولات بحرین دردستور کار این اجلاس شده بودند.