نیمی از اسرائیلی‌ها معامله قرن را دخالت ترامپ در انتخابات می‌دانند

در ادامه واکنش‌های منفی به رونمایی طرح آمریکایی-صهیونیستی «معامله قرن»، افکار عمومی در فلسطین اشغالی نیز آن را کمک انتخاباتی واشنگتن به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دانستند.

اخبار بین الملل- به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست» نظرسنجی جدیدی که در فلسطین اشغالی انجام شده، نشان داد نیمی از اسرائیلی‌ها معتقدند « دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور آمریکا این طرح را برای کمک به نتانیاهو در انتخابات سراسری آتی در فلسطین اشغالی رونمایی کرده است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی که امروز (دوشنبه) توسط «موسسه دموکراسی اسرائیل» منتشر شد، نیمی از صهیونیست‌ها می‌گویند ترامپ با رونمایی از معامله قرن در تلاش برای دخالت در انتخابات سراسری دوم مارس (دوازدهم اسفند) و جمع‌آوری رأی برای نتانیاهو بود.

به نوشته جروزالم پست، ۴۹،۹ درصد از اسرائیلی‌ها رونمایی از معامله قرن را «دخالت عامدانه» در عرصه سیاسی تل‌آویو دانسته و ۱۴،۴ درصد نیز نظری نداشتند.

این پیمایش همچنین از صهیونیست‌ها پرسید که  چه موضوعی بیشتر از بقیه بر رأی آنها اثر خواهد داشت که موضوع پرونده‌های فساد دولتی نتانیاهو و دادرسی کیفری در این باره با ۳۲ درصد آراء در صدر قرار داشت. موضوعات «هزینه بالای معیشتی» و «وضعیت امنیتی» با ۲۱،۳ درصد و ۱۷،۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

پیش از این نیز نظرسنجی دیگری نشان داد رونمایی از معامله قرن هم نتوانست آراء حزب نتانیاهو در انتخابات پیش‌رو را افزایش دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری همراه نتانیاهو از طرح معامله قرن خود که مدعی است برای پایان دادن به منازعه فلسطینیان و صهیونیست‌ها است، رونمایی کرد. در این طرح، شهر قدس به کلی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به این رژیم واگذار شد و مقرر گردید که تنها بخش‌هایی از شرق این شهر به دولت فلسطین واگذار شود.