دولت آمریکا در عمل تا کنون هیچ کمکی برای چین ارسال نکرده است

در حالی که آمریکا ادعا می‎کند برای مبارزه با ویروس کرونای جدید کمک‎های بزرگی را در اختیار چین قرار داده است، هوا چون‎یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین به این موضوع که آیا آمریکا تا کنون به چین کمک کرده است یا خیر واکنش داد.

اخبار بین الملل- سخنگوی وزارت خارجه چین امروز گفت که پس از شیوع ویروس کرونای جدید در چین، تعدادی از کشورها به شیوه‎های مختلف کمک‎های ضروری را در اختیار چین قرار دادند که چین از همه این کشورها سپاسگزار است.

وی ادامه داد: اما بر اساس آخرین گزارش‎ها، دولت آمریکا تا کنون در عمل هیچ کمکی برای چین ارسال نکرده و بر عکس، آمریکا نخستین کشوری بوده است که کارمندان کنسولگری خود در ووهان را ازاین شهر خارج کرد و همچنین نخستین کشوری بود که درخواست خروج بخشی از کارمندان سفارت خود در چین را مطرح کرد.

وی افزود: با وجود مخالفت علنی سازمان جهانی بهداشت با اعمال محدودیت نسبت به سفرهای گردشگری و تجاری شهروندان چینی ، آمریکا نخستین کشوری بود که با اعلام ممنوعیت کامل ورود شهروندان چینی به خاک این کشور باعث ایجاد هراس و نگرانی در جهان شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: امروز و در شرایطی که سرنوشت کشورهای جهان پیوندی نزدیک با یکدیگر دارد، برای مقابله با بحرانی که بهداشت عمومی جهان را تهدید می‎کنند، همه کشورها باید دست در دست یکدیگر و در کنار هم در برابر مشکلات بایستند و نه آنکه به دنبال سود خود از بحرانی باشند که برای یک کشور دیگر ایجاد شده است.

این سخنگو افزود: چین به طور شفاف و با مسئولیت شناسی کامل پیوسته از هر نظر با سازمان جهانی بهداشت و اعضای مختلف جامعه جهانی همکاری کرده است. از روز ۱۳ دی (۳ ژانویه) تا به حال، ظرف سی نوبت اطلاعات مربوط به مراحل شیوع بیماری و اقدامات گوناگون انجام شده برای جلوگیری از شیوع این بیماری به آمریکا اعلام شده است و مراکز پیشگیری دو کشور نیز درباره آخرین وضعیت این ویروس با یکدیگر تبادل نظر داشته‎اند.