عربستان بازار داغ موشک‌های ضد تانک اسرائیلی

عامی روحکس دومبا، نویسنده و کارشناس نظامی اسرائیلی در مجله " اسرائیل دیفنس" در گزارشی نوشت: براساس گزارش‌های خارجی عربستان مایل است موشک‌های پیشرفته ضد تانک خریداری کند. شرکت رافائل اسرائیل موشک "اسپایک" تولید می‌کند و از طریق شرکت‌های شریک در قاهره اروپا این موشک‌ها را برای عربستان فراهم می‌کند.

اخبار بین الملل- وی افزود: گرمی روابط عربستان و اسرائیل احتمالا به واردات صنایع نظامی اسرائیل به بازارهای خلیج فارس از طریق معاملات سلاح و تجهیزات جنگی کمک می‌کند.

براساس گزارشی که مجله Tacticalreport آن را منتشر کرده، عربستان به دنبال شرکت‌هایی است که این کشور را به این موشک‌ها مجهز کنند. سال ۲۰۱۷ عربستان به موشک‌هایی از نوع "تاو" دست یافت و امروز شرکت رافائل تجهیزات جنگی را برای عربستان فراهم می‌کند. رافائل این معامله را فرصت طلایی برای ورود به بازارهای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می‌داند.

وی گفت: رافائل می‌تواند از طریق شرکت اروپایی Eurospike که به عنوان میانجیگر عمل می‌کند یا یکی از شرکت‌هایی که رافائل در جزایر بکر آمریکا برای صادرات سلاح ایجاد کرده وارد بازارهای عربستان شود با اینکه بازار واردات سلاح به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اساسا بر صنایع نظامی آمریکا و اروپا تکیه دارد که این نوع موشک‌ها را تولید می‌کنند.

این نویسنده می‌گوید: حتی اگر مجوزهای انجام این معامله صادر شود احتمالا آمریکایی‌ها موانعی را بر سر راه آن قرار دهند و در نهایت اسرائیل دوست ندارد این موشک‌ها در دست کسی جز ارتش اسرائیل باشد هرچند که فرضیه درگیری اسرائیل با عربستان طی دوره آتی قوی نخواهد بود.