کشورهای اروپایی، فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت

شبکه تلویزیونی اسرائیلی، روز گذشته اعلام کرد که طرف‌های اروپایی به تشکیلات خودگردان فلسطین اطلاع داده‌اند در صورتی‌که اسرائیل اقدام به الحاق شهرک‌ها و منطقه دره اردن (غور اردن) کند، سلسله گام‌هایی برخواهند داشت از جمله شناسایی دولت فلسطین از سوی چندین کشور اروپایی.

اخبار بین الملل- تلویزیون رسمی «کان» افزود، در میان این تدابیر اروپایی، که در پاسخ به اقدام اسرائیل به الحاق شهرک‌ها و دره اردن، اتخاذ می‌شود «تاخیر اروپا در تامین مالی پروژه‌های تحقیق و توسعه در اسرائیل، تدبیری قاطعانه‌تر محسوب می‌شود».

این منبع عبری‌زبان اضافه کرد، دیپلمات‌های اروپایی از مسئولان فلسطینی خواسته‌اند که فعلا تصمیماتی دشوار علیه اسرائیل اتخاذ نکنند و منتظر بمانند که آیا مرحله الحاق واقعا اجرا خواهد شد یا خیر.

این تلویزیون به نقل از منابع فلسطینی، که نام‌شان را ذکر نکرده، افزوده است که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان در فوریه با وزرای خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل، پایتخت بلژیک برای بررسی راه‌های مقابله با طرح‌ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، دیدار خواهد کرد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، روز گذشته اعلام کرد که بعد از انتخابات برنامه‌ریزی‌شده در 2 ماه مارس، برای ملحق کردن شهرک‌ها در کرانه باختری و منطقه دره اردن و نیز شمال «بحر المیت» اقدام خواهد کرد.

این اظهارات بعد از آن مطرح می‌شود که رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه گذشته  از خطوط اصلی طرح ادعایی خود برای حل و فصل سیاسی در منطقه خاورمیانه، موسوم به « معامله قرن »، رونمایی کرد که شامل تشکیل کشور فلسطین به شکل مجمع الجزایری است که پل‌ها و تونل‌هایی بدون فرودگاه و بندر، آن را به هم متصل می‌کند، و پایتخت آن نیز «در بخش‌هایی از قدس شرقی» است و «قدس اشغالی نیز پایتخت غیر قابل تقسیم و بلامنازع اسرائیل می‌شود». این طرح همچنین به خلع سلاح مقاومت در نوار غزه، و مجبور کردن فلسطینی‌ها به مشروعیت دادن به «یهودیت اسرائیل» تصریح می‌کند که این بند، در واقع لغو تلویحی حق بازگشت آوارگان به سرزمین‌شان است.