آغاز ناامیدی پاکستان از عربستان همراه با انتقاد تند عمران خان

«حسام کیان مقدم» با ارسال یادداشتی نوشت: عدم شرکت «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در نشست اسلامی مالزی که به دعوت «مهاتیر محمد» نخست وزیر این کشور و با حضور روسای جمهور ایران و ترکیه برگزار شد، حاصل فشارها و کارشکنی های عربستان بود.

اخبار بین الملل- پاکستان در اقدامی غیر دیپلماتیک ابتدا به مالزی وعده حضور داد و سپس در کمال ناباوری و 48 ساعت پیش از آغاز اجلاس انصراف خود را اعلام کرد. این حرکت برای دولت عمران خان تبعات زیادی داشت و بسیاری آن را اعمال فشار عربستان بر پاکستان توصیف کردند.

رجب طیب اردوغان در این بین ضمن یک مصاحبه به صورت شفاف اعلام کرد: عربستان پاکستان را تهدید کرده است که اگر در این نشست شرکت کند تمام سرمایه گذاری های خود در خاک پاکستان را متوقف خواهد کرد.

هر چند سفارت عربستان بلافاصله موضع گرفته و آن را سخنانی بی اساس دانست ولی تمام کارشناسان معتقد بودند که چرخش ناگهانی پاکستان تنها حاصل فشارهای عربستان و امارات است.

دولت ریاض به عمران خان وعده داد اگر در نشست مالزی شرکت نکند با جدیت معضل کشمیر را پیگیری کرده و در مورد آن جلسه ویژه‌ای تشکیل خواهد داد. کشمیر برای عمران خان موضوع بسیار مهمی است و به خصوص پس از آنکه هند به صورت یک طرفه خودمختاری این منطقه را لغو کرده و مردم را در خانه های خود حبس کرده است دولت پاکستان با روش های مختلف در تلاش است تا کشورهای تاثیر گذار را وارد این ماجرا کرده و بر هند فشار وارد کند.

عربستان برگزاری اجلاس مالزی را خطری بزرگ برای حکمرانی خود بر سازمان همکاری اسلامی می دانست، سازمانی که رویکرد خاص سیاسی آن کاملا مشهود است و بسیاری معتقدند این سازمان به جای دفاع از حقوق مسلمانان در اصل از سیاست های عربستان حمایت می کند.

تلاش های عمران خان و پاکستان برای برگزاری این جلسه (پیرامون کشمیر) ظاهرا بی نتیجه بوده است و عربستان که حس می کرد ضربه‌ای جدی به مالزی وارد کرده است از عمل به وعده خود شانه خالی کرده است.

این اتفاق باعث شد تا عمران خان بازهم به مالزی سفر کرده و در اقدامی نادر به عنوان رئیس یک دولت رسما اعلام کند از عدم شرکت در اجلاس مالزی پشیمان است! وی پا را فراتر گذاشته و تصریح کرد: در نشست بعدی مالزی قطعا حضور خواهم یافت.

رهبر حزب تحریک انصاف سپس رو به سران ریاض کرده و با انتقاد از آنها گفت: این وضع دنیای اسلام است! که دبیر کل سازمان همکاری اسلامی (یوسف العثیمین – وزیر سابق امور اجتماعی عربستان) حتی نمی تواند یک جلسه برای کشمیر برگزار کند.

عمران خان تاکید دارد که سازمان همکاری اسلامی هیچ رغبتی و انگیزه‌ای برای برگزاری جلسه پیرامون کشمیر ندارد زیرا کشورهای عضو از جمله خود عربستان منافع مشترکی با هند دارند.

کاپیتان سال های دور تیم ملی کریکت پاکستان که به صورت آشکارا از رفتار سازمان همکاری اسلامی دلسرد شده است اضافه کرد: در سایه بی توجهی این سازمان نباید نقش خود را فراموش کرده و برای مردم کشمیر و میانمار کاری انجام ندهیم.

وی افزود: تعداد مسلمانان در جهان بسیار بیشتر از یهودی ها است با این حال علیه یهودی ها سخنی به زبان نمی آید ولی علیه مسلمانان اقدامات بسیاری صورت می گیرد.

عمران خان در این سفر تلاش کرد تا رفتار گذشته خود نسبت به مالزی را جبران کند و حتی کسری فروش روغن پالم این کشور به هند را که پس از انتقادات مهاتیر محمد از سیاست های دهلی نو در قبال کشمیری ها ایجاد شد، جبران کند.

تجربه نشان می دهد که در این گونه مواقع سعودی ها تلاش می کنند با ترفندهای مختلف از جدا شدن هم پیمانان خود جلو گیری کنند بنا براین باید منتظر واکنش سعودی ها به اتفاقات اخیر بود.