افکارنیوز: در حالي که هنوز تحريم نفتي ايران از سوي اتحاديه اروپا اعمال نشده، افزايش سريع و مستمر قيمت نفت، تاثيرات ويران کننده خود بر اقتصاد جهاني را يکي پس از ديگري آشکار ميکند.

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی اعلام کرد، اگر قیمت نفت به ۱۵۰ دلار در هر بشکه برسد، صنعت هواپیمایی جهان ورشکست خواهد شد.

تونی تاینر، مدیر این موسسه روز چهارشنبه ۲ فرردین ۲۱) ۱۳۹۱ مارس(۲۰۱۲ گفت: " افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی سبب می‌شود، امسال سال پرچالشی برای صنعت هوایی بین‌المللی باشد. "

وی تاکید کرد: " اگر قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۵۰ دلار برسد، صنعت هواپیمایی جهان ورشکست خواهد شد. "

بنابر گزارش آسوشیتدپرس از ژنو، در روز دوم فروردین، یاتا پیش‌بینی کرده است که اگر بهای نفت به علت تنش‌های روزافزون برسر برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش یابد، صنعت هوانوردی جهانی ممکن است امسال با خسارت بیش از ۵ میلیارد دلاری روبرو شود.

یاتا اعلام کرده، در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود، درآمدها از این صنعت در سال ۲۰۱۲ با کاهش ۳ میلیارد دلاری روبرو باشد.

در ماه دسامبر پیش‌بینی شده بود، با توجه به بهای میانگین ۱۱۵ دلار در هر بشکه نفت، درآمد بخش صنعت هوانوردی جهانی در سال ۲۰۱۲ با کاهش ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار روبرو خواهد بود.

این در حالی است که افزایش مستمر و پیش‌بینی نشده قیمت بنزین در کشورهای اروپایی و امریکایی هم تبدیل به دردسری جدی برای سیاستمداران این کشورها که اغلب در آستانه انتخابات قرار دارند شده است.

اغلب تحلیل‌گران تنش بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران، تهدید به تحریم نفتی و تهدید به درگیری با ایران را عوامل اصلی افزایش بی‌سابقه بهای نفت می‌دانند.

نفت ایران هم اکنون به طور متوسط ۱۲۰ دلار در هر بشکه فروخته می‌شود.

تحلیل‌گران عقیده دارند، همه این‌ها در حالی است که فعلا همه چیز در حد حرف است و اساسا هیچ نوع تحریم نفتی علیه ایران اعمال نشده است؛ در حالی که اگر تحریم‌های نفتی اروپا علیه ایران واقعا اجرا شود، قیمت نفت به بیش از ۲۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

اين تحريمها قرار است از ماه ژوئن ۲۰۱۲ (خرداد (۱۳۹۱ اجرايي شود.