آمریکا تحویل تسلیحات نظامی به اوکراین را متوقف کرد

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: دفتر ریاست جمهوری آمریکا، حداقل 6 سفارش تحویل سلاح و مهمات به دولت اوکراین را به حالت معلق نگه داشته است. طبق اطلاعات نشریه «BuzzFeed News» به نقل از سه مقام اوکراینی و یک مقام ارشد سابق آمریکایی که در جریان این توافقات قرار دارد، این سفارشات تجاری حدود 30 میلیون دلار ارزش دارد.

اخبار بین الملل- هر چهار منبع خبری گفته‌‌اند که پنج مورد فروش تسلیحات نظامی مورد انتظار برای حدود یک سال به تعویق افتاده و یکی از آنها برای شش ماه مسکوت مانده است. علاوه بر این ، آنها نمی توانند پاسخی از طرف کاخ سفید دریافت کنند ، چرا این معاملات که حدود دو ماه برای تصویب و مجوز وزارت امور خارجه نیاز دارد، هنوز هیچ تائیدی دیافت نکرده است.

این مجله به نقل از یک مقام آمریکایی که با این اوضاع آشناست ، نوشته است: «احتمالاً برای دولت اوکراین عاقلانه‌تر است که به دنبال منابع دیگری برای خرید اسلحه و مهمات مورد نیازشان باشند.»

سفارت آمریکا در کی‌یف از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرد و کاخ سفید و وزارت امور خارجه نیز به درخواست‌ها برای تفسیر این مسئله  پاسخی ندادند. شرکت دولتی تامین کننده تسلیحات دولتی اوکراین و خریدار رسمی تمامی تسلیحات نظامی این کشور نیز به این درخواست پاسخی نداد.

این نشریه در عین حال یادآور شده است، دو مقام اوکراینی که با BuzzFeed News صحبت کرده‌اند، معتقدند که این تأخیرها ممکن است به تلاش چین برای خرید یک شرکت راهبردی هوافضای اوکراینی که ایالات متحده تلاش می کند مانع از این اقدام شود، مربوط شود.

در اواخر ماه دسامبر سال 2019، اوکراین قراردادی برای خرید یک محموله جدید از سیستم‌های موشکی با ایالات متحده منعقد کرد. علاوه بر این، وزارت دفاع اوکراین در سال 2019، سه قرارداد را به اجرا گذاشت که دو قرارداد با واشنگتن و در چارچوب برنامه فروش نظامی خارجی بود و قرارداد دیگر با آژانس پشتیبانی و تأمین ناتو منعقد شده بود.