تغییرات نظام قضایی لهستان مخرب است

«ورا یورووا» کمیسیونر اتحادیه اروپا گفت، تغییرات ایجاد شده در نظام قضایی لهستان «تخریب» است و نه اصلاحات.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یورووا در مصاحبه‌ای با نشریه «اشپیگل» که روز شنبه منتشر شده است گفت: «این دیگر مداخله‌ای هدفمند علیه تک تک گوسفندان سیاه (مخالفان و اقلیت‌ها) مانند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیست بلکه موردی از بمباران سنگین محسوب می‌شود».

وی افزود چنین کارهایی «اصلاحات نیست بلکه تخریب است».

حزب «قانون و عدالت» لهستان که از سال ۲۰۱۵ در این کشور به قدرت رسیده است، اصلاحاتی قضایی را در دستور کار قرار داده است که به گفته مقامات اتحادیه اروپا و فعالان حوزه دموکراسی می‌تواند ناقض استانداردهای این بلوک در زمینه حاکمیت قانون باشد.

منتقدان می‌گویند جدیدترین موارد اصلاحات انجام شده که با هدف تنبیه قضاتی که قوانین جدید را به چالش می‌کشند، مورد تصویب قرار گرفته‌اند، به منظور ساکت کردن و سرکوب مخالفان صورت گرفته است.

حزب قانون و عدالت می‌گوید این اصلاحات موجب می‌شوند که سیستم دادگاه‌های لهستان کارآمدتر شود و ریشه‌های کمونیستی آن از بین برود.

با این حال یورووا می‌گوید کمیسیون اروپا در حال ارزیابی این قوانین جدید است و احتمال استفاده از همه گزینه‌های قانونی را مدنظر خواهد داشت که بدترین آن‌، اخراج لهستان از اتحادیه اروپا است.

قضات لهستان نیز می‌گویند که اصلاحات نظام قضایی در راستای محدود کردن دادگستری است و دولت راستگرای لهستان در صدد است تقدم قوانین اتحادیه اروپا را بر قوانین ملی زیرسؤال ببرد.