تداوم درگیری بین نیروهای شرق و غرب در جنوب پایتخت

منابع نظامی لیبی امروز یکشنبه گزارش دادند که از دیشب صدای شلیک با سلاح سنگین و متوسط در منطقه «المشروع» به گوش می‌رسد.  

اخبار بین الملل- خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این منابع گزارش داد که هم اکنون درگیری‌ها بین خط ۲ و ۶ و پشت مدرسه الفروسیه و نیز منطقه جزیرة الشریف ادامه دارد.

در همین ارتباط هیأت سازمان ملل در لیبی دیشب روز ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) را به عنوان زمان آغاز دور جدید مذاکرات طرف‌های درگیری لیبی در ژنو اعلام کرد.

در بیانیه سازمان ملل آمده است که طرف‌های درگیر در لیبی در پایان نخستین دور نشست‌های کمیته نظامی مشترک (۵+۵) در ژنو درباره ضرورت احترام به آتش‌بس و تأکید بر حفظ حاکمیت لیبی توافق کردند.

دو طرف همچنین حمایت خود از عملیات مربوط به تبادل اسرا و اجساد کشته‌ها را اعلام کردند.

دو طرف همچنین در این نشست که از دوشنبه گذشته در ژنو آغاز شده است درباره ضرورت تسریع در روند بازگشت آوارگان به منازل خود به خصوص در مناطق درگیری توافق کردند.

لیبی از زمان سرنگونی « معمر قذافی » دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

این کشور از بیش از ده ماه پیش به صحنه درگیری بین نیروهای شرق به فرماندهی خلیفه حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست « فائز السراج » در طرابلس (غرب) تبدیل شده است، حفتر از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی امارات و مصر برخوردار است و نیروهای السراج نیز از حمایت‌های قطر و ترکیه برخودارند.