واکنش تند آنکارا به اظهارات رئیس جمهور قبرس ترک

مصطفی آکینجی رئیس جمهور ترک قبرس شمالی، باز هم مقامات ترکیه را خشمگین کرد.

اخبار بین الملل- آکینجی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرده که اگر در قبرس ، ساختار سیاسی و اجرایی فدرالیسم شکل نگیرد، قبرس ترک به شکل دفاکتو بلعیده شده و به یک استان ترکیه تبدیل می‌شود.

آکینجی خطاب به اروپایی‌ها گفته، اگر دست نجنبانید، کشور ما به ترکیه الحاق می‌شود و چنین چیزی برایمان بسیار ترسناک است.

واکنش دولت اردوغان به رئیس جمهور قبرس ترک

متعاقب انتشار سخنان رئیس جمهور قبرس شمالی، بسیاری از مقامات دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه علیه او موضع گیری کردند.

عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه اعلام کرد: سخنان جناب آکینجی، مصداق بی احترامی و توهین به جمهوری ترکیه و ملت ترک قبرس است.

همچنین فخرالدین آلتون مسئول اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری و از مقامات نزدیک به اردوغان، اعلام کرد: این سخنان را به تندی محکوم می‌کنم این اظهارات نشان دهنده این است که یک سیاستمدار ورشکسته که اعتبار خود را از دست داده، برای ماندن در راس قدرت دست به چنین اقدامی زده و باید بدانند که چنین سخنانی روح شهیدان ما و ملت ترک را آزار می‌دهد.

او در سخنان خود، همچنین از واقعه تاریخی الحاق استان هاتای به ترکیه با اعمال فشار فرانسوی‌ها یاد کرده و اعلام کرده است: نمی‌خواهم نقش طیفور سوکمن دوم را ایفا کنم.

مواضع تند ملی گرایان ترکیه

همچنان که پیش‌بینی می‌شد، ملی‌گرایان راست افراطی ترکیه، بیش از دیگر احزاب و گروه‌های سیاسی به اظهارات رئیس‌جمهور قبرس ترک واکنش نشان دادند.

در این میان دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی که در شراکت با اردوغان ائتلاف جمهور را شکل داده، تندتر و قاطعانه‌تر از دیگران موضع گیری کرده و خواهان استعفای رئیس جمهور قبرس ترک شد.

همچنین حزب خوب به رهبری خانم مرال آکشنر، با وجود آن که در ائتلاف ملت و در موضع مخالف اردوغان و باغچلی قرار دارد، اما با توجه به خاستگاه ناسیونالیستی خود، همچون باغچلی به تندی علیه رئیس جمهور قبرس ترک شمالی، موضع گرفت.

چند روزنامه اسلامگرا و محافظه کار وابسته به حزب عدالت و توسعه با وجود آن که همواره مبلغ اندیشه‌های اسلامی بوده‌اند، اما امروز در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور قبرس شمالی، او را خائن نامیدند.

روزنامه ینی شفق و روزنامه ینی آکیت که به عنوان دو روزنامه وابسته به اتاق فکر حزب عدالت و توسعه شناخته می‌شوند، سخنان آکینجی را زیر سوال برده و خواهان برکناری او شدند.

دوقطبی وطن یا "بچه وطن"

ارسین تاتار نخست وزیر قبرس نیز به تندی به اظهارات رئیس‌جمهور کشورش واکنش نشان داده و اعلام کرد که سخنان او به مردم قبرس ضرر می‌زند و منافع ملی آنها را لگدمال می‌کند.

در این میان آن چه بیش از هر نقطه دیگری جلب توجه می‌کند این است که رویکرد جمهوری ترک قبرس شمالی نسبت به آنکارا به گونه‌ای است که در ماه‌های اخیر شاهد شکل گرفتن یک دوقطبی مشهود بوده‌ایم.

به شکلی که ارسین تاتار نخست وزیر همواره له ترکیه و مصطفی آکینجی رئیس جمهور، علیه ترکیه، موضع گرفته‌اند.

این دو قطبی فکری و سیاسی، یادآور همان بحث و چالش قدیمی یک سال اخیر است که یک بار دیگر بین رئیس جمهور و نخست وزیر قبرس شمالی در گرفته بود.

در آن دوران، مصطفی آکینجی اعلام کرد که جمهوری ترک قبرس شمالی یک کشور مستقل است و نباید آن را "بچه وطن" ترکیه نامید. بلکه خودش یک کشور و وطن مستقل است و می‌تواند برادر ترکیه باشد. اما ارسین تاتار نخست وزیر اعلام کرده بود که ما به اصل بچه وطن بودن در برابر ترکیه پایبند هستیم.

البته آکینجی، چند ماه پیش، حمله ترکیه به کردهای سوریه در شرق فرات را محکوم کرده و آن را به عنوان یک نسخه و ورژن مداخله گرانه جدید مشابه مداخله در قبرس، قلمداد کرده بود.

آکینجی بر اساس اصل تلاش برای نزدیک شدن به اتحادیه اروپا و آمریکا، راه آن را در پیش گرفته که از خود، مواضع مستقل به نمایش بگذارد تا شاید بتواند به قبرس روم نشین یا قبرس جنوبی و یونان نزدیک شود و قبرس شمالی از جایگاه اروپایی بهتری، برخوردار شود، اما تاتار شیفته ملی گرایی ترکیه است و می‌خواهد در کناری جمهوری ترکیه بماند.

چرا ترکیه نگران است؟

در شرایطی که پرونده لیبی و اکتشاف و استخراج نفت در شرق مدیترانه برای آنکارا به یک دردسر جدید تبدیل شده و اردوغان عملاً در برابر قبرس روم نشین جنوبی، مصر، یونان و اتحادیه اروپا قرار گرفته، اظهارات رئیس جمهور ترک قبرس، برای تیم اردوغان هزینه ساز و غیر قابل قبول است.