ترکیه: هنوز با روسیه درباره ادلب به توافق نرسیده‌ایم

 مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ، روز گذشته اعلام کرد هیئت مذاکره کننده این کشور با هیئتی که از روسیه به آنکارا رفته هنوز به اجماعی درباره وضعیت ادلب سوریه نرسیده است.

اخبار بین الملل - چاووش اوغلو در ادامه توضیح داد که چون دور نخست گفت‌وگو‌ها در روز شنبه با شکست روبرو شد، دور دوم مذاکرات دو طرف ترک و روس در حال برگزاری است.

سادات اونال، معاون وزیر امور خارجه ترکیه، ریاست هیئتی از نمایندگان وزارت دفاع و نمایندگان ستادکل و سازمان اطلاعات این کشور را برعهده دارد. ریاست هیئت روسی را سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه این کشور و همچنین الکساندر لاورنتیو، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه برعهده دارد و این هیئت شامل نمایندگانی از محفل‌های اطلاعاتی و سیاسی این کشور هستند.

بنا به نوشته آناتولی، در این مذاکرات درباره گام‌هایی که باید برداشته شود تا روند‌ سیاسی برای حل بحران ادلب در پیش گرفته شود، بحث و تصمیم بر آن شده که گفت‌وگو‌ها در هفته‌های آتی ادامه یابد.

ادلب تنها استانی در سوریه است که در کنترل گروه‌های تروریست باقی مانده است. ارتش سوریه به منظور پاکسازی استان ادلب از تروریست‌ها عملیات گسترده‌ای را آغاز کرده و تاکنون موفق شده بخش‌های مهمی از آن را آزاد کند. ترکیه ضمن انتقاد از این عملیات اعلام کرده نیرو‌های ترکیه به موجب توافقنامه آدانا در سوریه حضور دارند و در آن کشور باقی خواهند ماند. در سپتامبر ۲۰۱۸، ترکیه و روسیه توافق کردند که استان ادلب سوریه را به منطقه تنش زدایی تبدیل کنند. در اکتبر ۲۰۱۹ نیز آنکارا با انجام عملیات نظامی چشمه صلح به شمال شرق سوریه حمله کرد و آنجا را به اشغال خود درآورد.