آمادگی مسکو برای تبادل سفیر با اوکراین

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه روسی «روسیسکایا گازِتا» از آمادگی این کشور برای تبادل سفیر با اوکراین خبر داد و بر «پیوندهای خانوادگی» دو کشور همسایه تاکید کرد.

اخبار بین الملل- به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، لاوروف گفت: «این طرف اوکراینی بود که سفیر خود را (از مسکو به کی‌یف) فراخواند و تهدید به قطع روابط کرده بود حالا کسی به احتمال تصمیم زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) برای بازگرداندن سفیر اشاره کرد و از نظر ما این کار خوبی خواهد بود».

وزیر خارجه روسیه با اشاره به تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف گفت: « حتی در شرایط جاری کشورهای ما از منظر اقتصادی، ترانزیت، مسائل انسان‌دوستانه و پیوندهای خانوادگی به هم متصل هستند و قطعا این غیر منطقی است که دائما برخی موانع ایجاد شود».

روسیه و اوکراین به دنبال تحولات سال ۲۰۱۴ و روی کار آمدن دولت غرب‌گرا در کی‌یف، روابط متشنجی را تجربه کرده‌اند و این تنش‌ها بعد از همه‌پرسی جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و الحاقش به روسیه همچنان ادامه یافته است.

وی درباره روابط روسیه و ناتو و همچنین قصد این سازمان نظامی غربی برای برگزاری مانور «دفاع از اروپا ۲۰۲۰»، بزرگ‌ترین مانور آمریکا در اروپا طی بیش از ۲۵ سال گذشته اظهارنظر کرد.

سرگئی لاوروف این مانور را ضد روسی خواند و از حجم بالای تجهیزات نظامی از قبیل ناوها، جت‌ها و بالگردهای نظامی به همراه زیردریایی تلویحا انتقاد کرد.

وی ضمن تاختن به مطرح شدن ایده «شنگن نظامی» در چارچوب همکاری نظامی ناتو با اتحادیه اروپا گفت: «طبعا ما واکنش نشان خواهیم داد. ما نمی‌توانیم این فرایندها را نادیده بگیریم؛ اقداماتی که مایه نگرانی است البته واکنشی که نشان خواهیم داد آنطور نیست که باعث ایجاد خطرات غیرضروری  شود».

در ایده شنگن نظامی، ضمن تقویت روابط نظامی بین کشورهای اروپایی و ناتو بر لزوم انتقال تجیهزات نظامی به شرق اروپا تاکید شده است.

مقام‌های مسکو پیش از این بارها به آمریکا و ناتو درباره تحرکات نظامی در شرق اروپا و مناطق هم جوار با روسیه هشدار داده‌‌اند.