ناتو به دنبال کاهش تنش با روسیه است

 «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ائتلاف ناتو چهارشنبه گفته که این ائتلاف مایل است از «مسابقه تسلیحاتی پرهزینه با روسیه » اجتناب کند.

اخبار بین الملل - به نوشته خبرگزاری ایتارتاس، دبیر کل ناتو گفت دستیابی به این هدف نیازمند تدوین تدابیری جدید برای کنترل تسلیحات است.

استولتنبرگ گفت: «می‌خواهیم از بروز مسابقه تسلیحاتی جدید اجتناب کنیم یا جلوی آن را بگیریم. بنابراین، باید ببینیم چه کارهایی می‌توانیم در زمینه کنترل تسلیحاتی انجام دهیم.

وی اضافه کرد: «مسابقه تسلیحاتی جدید خطرناک و به شدت پرهزینه خواهد بود. بنابراین، ما به شدت از نابودی معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متأسفیم و در تلاش برای ایجاد توافق جدید کنترل تسلیحاتی هستیم، چون این بهترین روش برای پایین آوردن تنش‌ها است.»

کشورهای آمریکا و روسیه بعد از ماه‌ها متهم کردن یکدیگر به نقض مفاد معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ۱۱ مرداد سال جاری رسما از آن خارج شدند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد.