اروپایی‌ها به خاطر بد گمانی به تعهدات آمریکا، در حال افزایش بودجه دفاعی هستند

تحقیقات جدید یک اندیشکده مطرح انگلیسی حکایت از آن دارد که با کاسته شدن از امیدهای اروپا نسبت به کمک‌های نظامی آمریکا، هزینه‌های نظامی کشورهای اروپایی در حال افزایش است.

اخبار بین الملل- تحقیقات جدید اندیشکده انگلیسی «مطالعات راهبردی» نشان می‌دهد کشورهای اروپایی به خاطر شک و تردید‌ها در زمینه تعهد آمریکا به کشورهای خود، در حال افزایش بودجه دفاعی هستند.

کشورهای اروپایی در سال 2019 ، 289 میلیارد دلار در امور دفاعی هزینه کردند که 4.2 درصد بیشتر از سال 2018 است . کشورهای اروپایی مدعی تهدید از جانب روسیه به ویژه شرق این کشور هستند. این در حالی است که پنتاگون به دنبال وقایع سال 2014 در اروپا و انضمام کریمه به روسیه، نیروهای خود را در این قاره حفظ کرده است.

به نوشته این وبگاه، «دونالد ترامپ»  در حالی که رئیس جمهور آمریکا بارها مدعی شده که اروپا در حال سود بردن از آمریکا در امور دفاعی و تجارت است، بسیاری در اروپا سخنان ترامپ را به عنوان الگوی چند جانبه گرایی لحاظ می‌کنند.

به نوشته دیفنس نیوز، مطالعات جدید نشان می‌دهد که ممکن است در حضور نظامی آمریکا در اروپا اخلال ایجاد شود. این در حالی است که « ینس استولنتبرگ » دبیرکل ناتو هنوز بر این باور است که غرب و ناتو به عنوان برجسته‌ترین سازمان دفاعی‌اش می‌توانند بر کمک آمریکا حساب کنند.

 وی در گفت‌‌وگو با خبرنگاران در نشست امنیتی مونیخ گفت که در صورت لزوم غرب توانایی هرگونه اقدامی را دارد.

 بنابر اعلام این اندیشکده، هزینه‌های دفاعی آمریکا  در سال 2019 به  حدود 685 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که  هزینه دفاعی بریتانیا نیز 54.8 میلیارد دلار بود و چین و روسیه ، دو کشور تهدید کننده آمریکا در سال 2019 به ترتیب 181.1 و 61 .6 میلیارد دلار صرف امور دفاعی کردند.

وزیر دفاع آمریکا روز شنبه در سخنرانی خود در اجلاس امنیتی مونیخ ، چین را چالش امنیتی ایالات متحده برشمرد.