دفاع سرکرده «جبهه النصره» از مداخله نظامی ترکیه در سوریه

«ابومحمد الجولانی» سرکرده گروه تروریستی «هیئت التحریر الشام» (جبهه النصره سابق) اخیرا به دفاع از مداخله نظامی ترکیه در سوریه پرداخته و مدعی شده است که تحولات شمال سوریه از جمله منطقه «ادلب» بر امنیت و منافع آنکارا اثرگذار است.

اخبار بین الملل - در بخشی از ویدئویی که بازوی رسانه‌ای این گروه وابسته به القاعده به تازگی منتشر کرده، جولانی در پاسخ به سؤال یکی از اعضای این گروه در مورد اعزام نظامیان ترکیه‌ای به سوریه همزمان با پیشروی ارتش سوریه در ادلب، می‌گوید: «همانطور که می‌دانید ارتش ترکیه از دو سال پیش در این مناطق مراکز دیدبانی دارد. این مراکز مرتبا از سوی نیروهای اشغالگر روسیه و شبه نظامیان رژیم هدف قرار گرفته است.»

وی می‌افزاید: «بنابراین، ترکیه‌ای‌ها برای پاسخ دادن به این تهاجمات وارد [ادلب] شدند. از سوی دیگر، مردم ترکیه مستقیما تحت تأثیر این نبرد قرار دارد، چراکه نتیجه منفی این نبرد بر مردم ترکیه اثر خواهد گذاشت. آثار منفی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و حتی نظامی. در نتیجه، آن‌ها مستقیما تحت تأثیر این نبرد قرار دارند، چراکه ادلب در مرز آن‌ها واقع شده است.»

سرکرده جبهه النصره در ادامه با بیان اینکه این منطقه سنی‌نشین و بخشی از امتداد جمعیت سنی میان ترکیه و سوریه است، مدعی می‌شود که ایران با کمک روسیه به دنبال تغییر بافت جمعیتی این مناطق است. 

ارتش سوریه در هفته‌های گذشته و بعد از عدم تحقق وعده ترکیه برای جدا کردن گروه‌های تروریستی از شبه‌نظامیان مخالف دمشق، عملیاتی را برای آزادسازی ادلب که تنها منطقه بزرگ تحت کنترل تروریست‌هاست، آغاز کرده است. در جریان این عملیات بخش بزرگی از مناطق باقی‌مانده حلب و همچنین ادلب آزاد شده است. 

دولت ترکیه به شدت از این عملیات انتقاد کرده و به بهانه محافظت از غیرنظامیان به سوریه نیروی نظامیان و تجهیزات جنگی اعزام کرده است. دمشق با متهم کردن آنکارا به حمایت از تروریست‌ها، تأکید کرده است که تا آخرین نقطه از خاک خود را از حضور گروه‌های تروریستی پاکسازی می‌کند.