آمریکا موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌ هسته‌ای آزمایش کرد

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده روز گذشته (یکشنبه) با موفقیت یک موشک بالستیک «ترایدنت دو» (Trident II D5LE) را با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش کرده است.

اخبار بین الملل- بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، طبق بیانیه نیروی دریایی آمریکا ، این موشک از زیردریایی «یو اس اس مین اس اس بی ان-۷۴۱» کلاس اوهایو در نزدیکی ساحل «سن دیه‌گو» کالیفرنیا پرتاب شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «آزمایش برنامه‌ریزی شده امروز، انتظارات عملکردی از سامانه سلاح‌ راهبردی (Trident II D5LE) را ممکن کرد و داده‌های دیگری را درباره قابلیت اطمینان، دقت و فاکتورهای عملکرد این سامانه سلاح راهبردی جمع‌آوری می‌کند».

نیروی دریایی آمریکا تصریح کرد که این پرتاب در حقیقت «صد و هفتاد و هشتمین پرتاب موفقیت‌آمیز موشکی سیستم سلاح راهبردی ترایدنت از سال ۱۹۸۹ تاکنون در آمریکا به حساب می آید».

سامانه سلاح راهبردی ترایدنت دو که اولین بار با طول عمری تا سال ۲۰۲۴ طراحی شده بود، اخیراً تحت یک تمدید حیاتی قرار گرفت و طول عمر عملیاتی آن تا اواخر دهه ۲۰۴۰ تمدید شده است.

طبق این گزارش، زیر دریایی‌هایی با قابلیت پرتاب موشک‌ ترایدنت دو (۵DLE)، حدود ۷۰ درصد از بازدارندگی هسته‌ای آمریکا را تشکیل می‌دهد که همچنین شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای نیروی هوایی ایالات متحده و بمب‌افکن‌های هسته‌ای می‌شوند.