متهم شدن ترکیه به تلاش برای تسخیر لیبی

عبدالهادی الهویج، یک مقام نزدیک به خلیفه حفتر که در توبروک در شرق لیبی مستقر است، ترکیه را متهم کرد که نه تنها در امور داخلی لیبی دخالت می‌کند بلکه به دنبال تسخیر این کشور نیز هست.

اخبار بین الملل - این مقام در مصاحبه با خبرنگاران در حاشیه «مجمع گفتگوی والدی» در مسکو گفت: دولت مستقر در توبروک (متعلق به خلیفه حفتر) از تمام ابزار‌های لازم برای خنثی کردن تلاش‌های ترکیه به منظور تسخیر لیبی استفاده خواهد کرد. وی ابراز امیدواری کرد که ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر به زودی طرابلس را از دست دولت وفاق ملی این کشور خارج کند.

الهویج در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه که گفته بود شرکت‌های نظامی خصوصی روسیه در لیبی فعال هستند، گفت این ادعا‌ها کذب است و اردوغان «عقلش را از دست داده است.» او در ادامه ابراز امیدواری کرد که درگیری در این کشور به زودی به پایان برسد و گفت دولت او آماده است تا در آینده در کنفرانس صلح در مسکو شرکت کند. الهویج از شرکت‌های روسی دعوت کرد تا برای احیای لیبی پس از برقراری صلح به این کشور بیایند. او گفت «بدون شک، از نقش روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در حل بحران لیبی استقبال می‌کنم. کنفرانسی درباره امنیت و صلح در لیبی ممکن است مانند هر پایتخت دیگری در اروپا یا جهان در مسکو برگزار شود.»

لیبی از سال ۲۰۱۱ درگیر یک نبرد داخلی میان دو قدرت یکی مستقر در شرق این کشور به فرماندهی خلیفه حفتر و دیگری دولت وفاق ملی در مرکز آن یعنی طرابلس است.