درگیری شدید نظامی روسیه و اوکراین در لوهانسک

 نیرو‌های روس با نیرو‌های اوکراینی صبح امروز در استان لوهانسک و در نزدیکی روستا‌های نوووتسکویسک، اریخوو، کریمسک و ختیر ویلنی درگیر شدند که تبادل آتش میان آن‌ها سنگین گزارش شده است.

اخبار بین الملل- بنا بر اعلام مرکز مطبوعاتی نیرو‌های عملیات مشترک اوکراین در فیس بوک، نیرو‌های روس در این درگیری از خمپاره‌های ۱۲۰ میلی‌متری و همچنین نارنجک انداز‌های مختلف، مسلسل‌های سنگین استفاده کرده اند.

خبرگزاری یونیان مدعی شد نیرو‌های روس با پشتیبانی آتش گسترده به این منطقه حمله کرده‌اند و قصد دارند از خط تماس عبور کنند. به نوشته این خبرگزاری، نبرد در حال حاضر ادامه دارد و نیرو‌های اوکراینی براثر گلوله‌باران روس‌ها دچار خسارات سنگینی شده‌اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی این نبرد در ساعت پنج صبح به وقت محلی آغاز شده است.

جولیان غوپِک، خبرنگار روزنامه «بیلد آلمان» نیز در توییتر خود نوشت: «جنگنده‌های روسیه از ساعاتی پیش، مقر نیرو‌های اوکراین در استان لوهانسک را بمباران کردند. تبادل آتش شدید بین نیرو‌های روسیه و اوکراین از ۴ ساعت پیش شروع شده و هم‌اکنون در جریان است. نیرو‌های دو طرف در این درگیری از سلاح‌های سنگین استفاده می‌کنند. شماری کشته و زخمی از دو طرف گزارش می‌شود. نیرو‌های روسیه دست‌کم کنترل یکی از مواضع نیرو‌های اوکراین را به دست گرفتند.»

روز گذشته (دوشنبه) نیز نیرو‌های روسیه هشت حمله به مواضع اوکراین انجام داد و مرکز مطبوعاتی نیرو‌های عملیات مشترک اوکراین اعلام کرد: «دشمن (روسیه) با استفاده از خمپاره‌های ۱۲۰ میلی متر و ۸۲ میلی متری، نارنجک انداز‌های مختلف و مسلسل‌های سنگین آتش گشوده است.»

با این حال در درگیری‌های روز گذشته تلفاتی از میان نیرو‌های اوکراینی گزارش نشد.

درگیری شدید نظامی روسیه و اوکراین در لوهانسک

تصویری از نقاط درگیری نیروهای روسیه با اوکراین

اختلاف اصلی روسیه با اوکراین بر سر شبه‌جزیره کریمه است. شبه جزیره کریمه سال ۲۰۱۴ میلادی، طی یک همه پرسی قانونی پیوستن خود به خاک روسیه را اعلام کرد، اما دولت مرکزی اوکراین و کشور‌های غربی نتیجه این همه پرسی را نپذیرفتند و مسکو را تحریم کردند.

پس از گفت‌وگو‌های طولانی بین سران روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه، توافق‌نامه صلح پیشنهادی برای پایان بحران در اوکراین روز ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۵ (۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۳) در مینسک، پایتخت بلاروس، امضا و به «توافق مینسک» معروف شد. طبق توافق ۱۳ ماده‌ای مینسک، استقلال‌طلبان شرق اوکراین و نیرو‌های دولتی این کشور، نباید تا فاصله ۲۵ کیلومتری خط مقدم از سلاح‌های خمپاره‌انداز و موشک‌انداز با کالیبر کمتر از صد میلی‌متر استفاده کنند تا حریمی عاری از تسلیحات به عرض ۵۰ کیلومتر ایجاد شود.

چندیست که تنش‌ها میان روسیه و اوکراین بالا گرفته است. از ۲۵ نوامبر سال گذشته میلادی که سه فروند کشتی اوکراینی به طور غیرقانونی وارد آب‌های سرزمینی روسیه شدند تنش میان این دو کشور شدت یافت. سرنشینان این کشتی‌ها به هشدار‌های نیروی دریایی روسیه توجهی نکردند و قصد داشتند از طریق تنگه «کرچ» از دریای سیاه وارد دریای آزوف شوند. این رویارویی در نهایت به توقیف کشتی‌های اوکراینی و بازداشت ملوانان آن‌ها منجر شد.