تهدید وزیر دفاع یمن به استعفا

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، تهدید وزیر دفاع یمن به استعفا، به کما رفتن تعدادی از زندانیان زندان مرکزی تعز، کشته شدن ۳۰ نفر در درگیریهای ارتش با القاعده، وعده رئیسجمهور یمن به اتخاذ تصمیماتی قاطعانه طی چند روز آینده و هشدار آکسفام درباره بحران انسانی در یمن از جدیدترین تحولات این کشور است.

وزیر دفاع یمن به کناره‌گیری از پستش تهدید کرد

پایگاه خبری " الصحوة " نوشت که سرتیپ ستاد " محمد ناصر احمد " وزیر دفاع دولت موسوم به وفاق ملی یمن اعلام کرد: در صورتی که طی چند روز آینده، امنیت در کشور برقرار نشود من استعفا خواهد کرد.

وی طی نشست دیروز پارلمان یمن اعلام کرد: من به پارلمان خواهم آمد و هویت تمام کسانی را که در روند اجرای طرح ابتکاری شورای همکاری و نیز عملکرد دولت مانع‌تراشی می‌کنند، افشا خواهم کرد.

تعدادی از زندانیان تعز بر اثر اعتصاب غذا به کما رفتند

به گزارش " مارب پرس " ده‌ها تن از زندانیان زندان مرکزی " تعز " که خواستار برکناری رئیس این زندان بدلیل استفاده از شیوه‌های سرکوب و شکنجه علیه زندانیان و عدم پاسخگویی به نیازهای قانونی آنها هستند، همچنان به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهند.

یک منبع آگاه محلی اعلام کرد که زندانیان علاوه بر برکناری رئیس زندان، خواستار ازسرگیری جلسات دادگاه‌ها برای بررسی اتهامات خود هستند زیرا این نشست‌ها چند هفته‌ای است که بدلیل اعتصاب کارمندان نهاد قضایی یمن متوقف شده است و همین امر موجب شده تا مدت بازداشت برخی از متهمان افزایش یابد بدون اینکه پرونده آنها مسیر قانونی خود را طی کرده باشد.

بنا بر این گزارش تعدادی از این زندانیان که اعتصاب غذا کرده‌اند، به حالت کما رفته‌اند بویژه این‌که تعداد زیادی از آنها بدلیل شکنجه‌ها و سخت‌گیری‌های صورت گرفته دچار سوء تغذیه هم بوده‌اند.

تصمیمات قاطعانه رئیس جمهور یمن طی چند روز آینده

پایگاه خبری " التغییر " نوشت: " یحیی العراسی " سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور یمن تصریح کرد: ما اکنون در یمن در مقابل دو راه مختلف درست و غلط قرار داریم. اگر راه درست را انتخاب کنیم به ثبات سیاسی و امنیتی دست خواهیم یافت و گرنه به مسیر نامعلومی کشیده خواهیم شد.

وی افزود: احزاب دیدار مشترک بر ضرورت عدم ورود به مرحله گفت‌وگوی ملی پیش از بازسازی ساختار ارتش تاکید دارد زیرا معتقد است که عدم سازماندهی ساختار ارتش بر روند گفت‌وگوها تاثیر خواهد گذاشت.

سخنگوی اطلاع‌رسانی رئیس جمهور یمن درباره راه‌های برون‌رفت از بحران جاری در یمن گفت: " عبدربه منصور هادی " رئیس جمهور یمن تماس‌هایی را با طرف‌های مختلف برقرار کرده است و بزودی از این رکود رها می شویم.

وی افزود: رئیس‌جمهور بزودی و چه بسا در هفته جاری، تصمیمات قاطعانه‌ای خواهد گرفت و زمینه را برای آغاز گفت‌وگوهای ملی فراهم خواهد کرد.

هشدار آکسفام درباره بحران انسانی در یمن

سازمان جهانی مبارزه با گرسنگی " آکسفام " با صدور بیانیه‌ای درباره خطر اوضاع انسانی در یمن هشدار داد.

" امل العریقی " مسئول هماهنگی و اطلاع‌رسانی این سازمان در یمن، اوضاع انسانی در کشور را مصیبت بار توصیف کرد و در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای " الشرق الاوسط " گفت: مشکل این است که جامعه بین‌الملل تنها در دو بعد سیاسی و امنیتی به اوضاع یمن می‌نگرد و درباره اوضاع انسانی بحرانی در این کشور سهل‌انگاری می‌کند.

وی افزود: آکسفام تاکنون برنامه‌های امدادرسانی متعددی را اجرا کرده است و مبالغ زیادی برای پاسخگویی به نیازهای آوارگان درگیری‌های شمال و جنوب یمن هزینه کرده است اما ذخایر کمک‌رسانی این سازمان در حال اتمام است.

عریقی تاکید کرد که سوء تغذیه در میان کودکان یمنی به حدی رسیده که مستلزم بررسی‌های بین‌المللی است. اکنون ناقوس خطر در یمن نواخته شده است و اوضاع انسانی در این کشور نابسامان است.

۳۰ کشته حاصل درگیری ارتش یمن و القاعده

خبرگزاری " آسوشیتد پرس " اعلام کرد که مقام‌های ارتش یمن گزارش دادند، در جریان حمله افراد مسلحی که گفته می‌شود ار عناصر القاعده هستند به یک پایگاه ارتش یمن در جنوب این کشور، دست کم ۳۰ تن از هر دو طرف کشته شدند. پس از این درگیری نیروی هوایی یمن به این افراد مساح حمله کرده و باعثعقب نشینی آنان شده است.

این درگیری در جنوب یمن و نزدیک استان ابین محل استقرار القاعده رخ داده است.