لزوم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی هشدار داد پیش از آنکه اوضاع افغانستان به طور کامل دچار مشکل شود و نیرو‌های آمریکایی در جنگ داخلی چند سویه در این کشور گرفتار شوند، ارتش تروریست آمریکا باید به سرعت و به طور منظم نیرو‌های خود را خارج کند.

اخبار بین الملل - بر اساس این گزارش، ۳ گروه سیاسی جداگانه در کابل تهدید می‌کنند که در مخالفت با اشرف غنی، رئیس‌جمهور کنونی افغانستان و یکدیگر، ۳ دولت را از طرف خود تشکیل خواهند داد.

پس از حدود ۵ ماه سر و صدا و اتهام تقلب، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز سه شنبه پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ را رسما اعلام کرد و بر این اساس اشرف غنی رئیس‌جمهور ی این کشور با کسب ۵۰/۶ درصد آرا، بار دیگر به ریاست جمهوری برگزیده شد. این مسئله موجب خشم گروه‌های سیاسی شد که نامزد‌های آن‌ها در این انتخابات شکست خوردند.

همه این شرایط سیاسی در بدترین شرایط ممکن برای دولت ترامپ رخ داده است. پس از حدود دو سال برقراری و قطع مذاکرات چند باره با طالبان، نیرو‌های آمریکایی و عناصر طالبان از جمعه شب آماده هستند تا یک دوره هفت روزه کاهش خشونت‌ها را آغاز کنند تا پس از آن یک توافق جامع آتش بس احتمالا امضاء شود.

هدف نخست این کاهش خشونت، ایجاد شرایطی برای آشتی سیاسی بین طالبان و دولت افغانستان با امید به دستیابی به توافق رسمی صلح است.

در پاسخ به این اقدام، گفته می‌شود ترامپ وعده داده است تا قدرت نیروی آمریکا در آینده نزدیک به میزان قابل توجهی کاهش دهد و در عین حال کاهش ۸ هزار نیروی باقی مانده را در آینده دورتر مد نظر قرار دهد.

حتی با وجود یک دولت متحد و کاملا متعهد، این توافق پر از خطر است و برای پایان دادن عملی به جنگ، از بخت اندکی برخوردار است. تاکنون، طالبان هنوز با به رسمیت شناختن دولت افغانستان برای انجام مذاکره جهت دستیابی به صلح نهایی، موافقت نکرده است.