آلمانی‌ها دیگر تمایلی به صدر اعظمی مجدد مرکل ندارند

بر اساس جدیدترین نظر سنجی موسسه "یوگو" که به سفارش نشریه "بیلد" آلمان انجام گرفته است از بین هر پنج آلمانی تنها یک نفر تمایل دارد که "آنگلا مرکل"، یک بار دیگر به عنوان نامزد سرلیست اتحادیه احزاب متحد مسیحی در مبارزات انتخاباتی پارلمانی بعدی وارد شود.

اخبار بین الملل- بر این اساس تنها 21 درصد شهروندان به این مسئله تمایل دارند که مرکل بعد از 16 سال صدر اعظمی مجددا نامزد این سمت شود. 64 درصد یعنی دو سوم شهروندان آلمانی هم این مسئله را رد می کنند.

در بین طرفداران اتحادیه احزاب متحد مسیحی تمایل برای نامزدی مجدد مرکل برای یک دوره دیگر کمی بیشتر از سایر احزاب آلمانی بود. در بین این گروه 36 درصد شهروندان خواستار نامزدی مجدد مرکل و 52 درصد هم با آن مخالف بودند.

نتایج این نظر سنجی همچنین نشان می دهد که تقریبا 49 درصد شهروندان آلمانی تمایل دارند دولت ائتلافی فعلی آلمان متشکل از اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات تحت صدر اعظمی مرکل تا پایان این دوره قانونگذاری یعنی در پاییز 2021 به کار خود ادامه دهد. تنها 35 درصد شهروندان آلمانی خواستار انتخابات زودتر از موعد بودند.

البته در بین طرفداران حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" 75 درصد و در بین چپ ها با 46 درصد اکثرا خواستار برگزاری انتخابات مجدد بودند.

مرکل هم زمان با کناره گیری خود از ریاست حزب دموکرات مسیحی در اکتبر سال 2018 اعلام کرد که دیگر نمی خواهد یک دور دیگر نامزد صدر اعظمی آلمان شود.

جانشین وی "آنگرت کرامپ- کارن بائر" هم حدود دو هفته پیش و بعد از رسوایی به بار آمده در انتخابات ایالتی تورینگن کناره گیری خود از ریاست حزب دموکرات مسیحی را اعلام کرد.

احتمالا جانشین وی تا تابستان اعلام خواهد شد. تا به حال تنها "نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان از حزب دموکرات مسیحی رسما نامزدی خود برای این سمت را اعلام کرده است.

"انتخابات تورینگن"، که چندی پیش برگزار شد زلزله سیاسی بزرگی در آلمان ایجاد کرد که پس لرزه های آن همچنان ادامه داشته و شرایط سخت و دشواری را برای دولت ائتلافی و شخص مرکل به عنوان صدر اعظم آلمان ایجاد کرده است.

در این انتخابات "توماس کمریش"، نامزد حزب لیبرال دموکرات در ایالت تورینگن با حمایت حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" و حزب محافظه کار دموکرات مسیحی به مقام نخست وزیری این ایالت نائل آمد.

این مسئله یک زلزله سیاسی در آلمان ایجاد کرد و حزب سوسیال دموکرات به دلیل حمایت حزب دموکرات مسیحی از نامزد مد نظر حزب افراطی در ایالت تورینگن انتقاد شدیدی به شریک ائتلافی خود وارد کرده و از شکل گیری بی اعتمادی ها خبر داد.

آقای کمریش در حالی توانست به شکلی غیرمترقبه با حمایت حزب "جایگزینی برای آلمان" به مقام نخست‌وزیری ایالت تورینگن برسد که استفاده از حمایت این حزب پوپولیست راستگرا "تابوشکنی" محسوب می‌شود.

البته کمریش چندی بعد تحت فشارهای احزاب سیاسی از سمت خود کناره گیری کرد.

متعاقب این رسوایی "آنگرت کرامپ کارن بائر"، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان استعفا داد و اعلام کرد که از نامزدی برای صدر اعظمی آینده آلمان هم کناره گیری می کند. این مسئله حزب دموکرات مسیحی را در شرایط سختی قرار داده و به چالش بزرگی بخصوص برای مرکل که آخرین دور صدر اعظمی خود را تجربه می کند تبدیل شده است.

حالا بحث ها درباره اینکه چه کسی باید ریاست حزب دموکرات مسیحی را بر عهده گیرد در آلمان بالا گرفته و حتی برخی سیاستمداران خواستار کناره گیری زودتر از موعد مرکل از مسئولیت خود برای پایان این بحران شده‌اند.