ارسال ۱۰۰ محموله سلاح برای نیروهای حفتر توسط امارات

نیروهای دولت وفاق ملی (غرب لیبی) اعلام کرد که از زمان اعلام آتش‌بس در روز ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) ۱۰۰ پرواز از پایگاه نظامی امارات به لیبی انجام شده که حامل سلاح برای نیروهای حفتر بوده است.

اخبار بین الملل- مرکز اطلاع‌رسانی عملیات «برکان الغضب» وابسته به دولت وفاق ملی در بیانیه‌ای اعلام کرد که طی ۴۳ روز گذشته از طریق این ۱۰۰ پرواز ، ۶۲۰۰ تُن سلاح از امارات به دست حفتر رسیده است.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، این پروازها از پایگاه هوایی «سویحان» امارات و پایگاه هوایی اماراتی «عصب» در اریتره انجام شده است.

ارسال این سلاح‌ها به نیروهای حفتر در حالی است که طبق قطعنامه شماره ۱۹۷۰ شورای امنیت سازمان ملل (صادره در مارس ۲۰۱۱)، صادرات سلاح به لیبی ممنوع است.

شورای امنیت سازمان ملل از سال ۲۰۱۱ به دنبال انقلاب در لیبی علیه رژیم «معمر القذافی»، طی قطعنامه‌ای صادرات سلاح به لیبی را ممنوع اعلام کرد اما از چند سال پیش تعدادی از کشورها این قطعنامه را نقض می‌کنند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

این کشور از بیش از ده ماه پیش به صحنه درگیری بین نیروهای شرق به فرماندهی خلیفه حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» در طرابلس (غرب) تبدیل شده است، حفتر از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی امارات و مصر برخوردار است و نیروهای السراج نیز از حمایت‌های قطر و ترکیه برخودارند.