دولت جدید تونس رأی اعتماد گرفت

دولت جدید تونس به نخست‌وزیری «الیاس الفخفاخ» بامداد امروز پنجشنبه (به وقت تهران) با کسب ۱۲۹ رأی موافق، ۷۷ رأی مخالف و یک رأی ممتنع، رأی اعتماد پارلمان این کشور را به دست آورد.

اخبار بین الملل- بر اساس گزارش روزنامه «العربی الجدید»، جلسه پارلمان تونس برای رأی اعتماد به دولت حدود پانزده ساعت طول کشید و دولت الفخفاخ کمترین میزان رأی موافق در بین هفت دولت اخیر این کشور از ناآرامی‌های سال ۲۰۱۱ تا کنون را کسب کرد.

پس از آنکه «الحبیب الجملی» نامزد «النهضه» نتوانست رای اعتماد پارلمان را کسب کند « قیس سعید » رئیس‌جمهور تونس در ۲۰ ژانویه گذشته رسما الفخفاخ را مأمور تشکیل کابینه کرد.

در ادامه این گزارش آمده: علی‌رغم رایزنی‌های ماراتنی الفخفاخ و امیدواری وی به کسب ۱۶۰ رأی، وی تنها با کسب ۱۲۹ رأی توانست رأی اعتماد بگیرد.

العربی الجدید افزود، نخست‌وزیر جدید تونس با سیلی از انتقادات از سوی ائتلاف‌های «قلب تونس»، «الدستوری الحر»، «ائتلاف الکرامه» و برخی نامزدهای مستقل روبروست و محور این انتقادات درباره دو تابعیتی بودن الفخفاخ و برخی وزرای وی و نیز حضور برخی اشخاص وابسته به نظام «زین العابدین بن علی» رئیس‌جمهور پیشین تونس است.

چهارشنبه هفته گذشته، پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام تونس شاهد تشکیل کابینه جدید بود.  الفخفاخ اعلام کرد که کابینه او متشکل از ائتلافی گسترده است که شامل احزاب و طیف‌های مختلف سیاسی می‌شود. او تأکید کرد که این کابینه بر اساس یادداشتی توافقی شکل گرفته که هدفش تضمین ثبات، احیای امید و اعتماد به مردم است.