کرونا ترامپ را زمین می‌زند

با رسیدن ویروس "کرونا" به امریکا و احتمال آثار منفی آن بر اقتصاد ایالات‌متحده، بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌کنند که «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 کار سختی پیش رو داشته باشد.

اخبار سیاسی- «جیمز پتوکوکیس» عضو اندیشکده "امریکن اینترپرایز" طی یادداشتی برای نشریه امریکایی "ویک" به این موضوع پرداخته است.
گزیده این یادداشت در پی می‌آید:

«« شیوع جهانی ویروس کرونا ممکن است اتفاقی را رقم بزند که نظرسنجی‌های بی‌شمار نتوانسته‌اند رقم بزنند و آن هراس جمهوری‌خواهان از باخت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ است.

تاکنون نظرسنجی‌ها به‌طور مرتب بر این امر تأکید داشته‌اند که ترامپ در نوامبر، نتیجه انتخابات را به دموکرات‌ها می‌بازد؛ یعنی به همه نامزدهای دموکرات می‌بازد.

با این حال جمهوری‌خواهان اعتماد بنفس خود را حفظ کرده‌اند. آن‌ها خوب به‌یاد دارند که همین نظرسنجی‌های غلط، ۴ سال پیش نشان می‌داد که ترامپ به هیلاری کلینتون می‌بازد.

 اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه مطمئنند که اقتصاد قوی پشتوانه و باد موافقی برای انتخاب مجدد ترامپ به‌شمار می‌رود؛ اما سقوط بازار سهام که به‌شدت تحت تأثیر شیوع غیرمنتظره ویروس کرونا بوده، نشان می‌دهد که باد موافق می‌تواند به باد قوی مخالف بدل شده و این یعنی ریاست تک‌دوره‌ای برای ترامپ.

 بانک‌های وال استریت هم‌اکنون پیش‌بینی‌های خود از رشد اقتصادی برای نیمه نخست سال جاری میلادی را کاهش داده‌اند.

به‌علاوه، آن‌ها به پیش بینی ها هم چندان خوشبین نیستند و این عدم قطعیت، در بازارهای به اصطلاح غول دنیا منعکس شده است.

پیش‌بینی‌هایی در مورد خدشه در زنجیره عرضه و تقاضا نیز از جمله پیش‌بینی‌های شایع این روزها به‌شمار می‌روند.

 بررسی‌ها نشان می دهد که رشد تولید ناخالص ملی امریکا برای فصل دوم سال جاری به ۱.۷۵ درصد کاهش می‌یابد.

با این حال پیش‌بینی‌های اقتصادی غلط‌انداز هستند و اقتصاددانان اکنون علاوه بر بررسی وضعیت مشتریان یا مشاغل و درآمدهای شرکت‌ها، مجبورند عامل دیگری مانند گسترش ویروس کرونا را مدنظر قرار دهند؛ حال آنکه میزان شیوع و مرگباری این ویروس هنوز مشخص نیست.

 حسب برآورد مرکز مطالعات اقتصادی "کپیتال اکونومیکس"، الگوهای اقتصادی امریکا نمی‌توانند خطر شیوع ویروس کرونا در ایالات‌متحده را پیش بینی و مشخص کنند که آیا این امر به رکود اقتصادی می‌انجامد یا خیر؟

 همچنین بنا بر پیش‌بینی مرکز تحلیل اقتصادی "مودی"، به احتمال ۴۰ درصد ویروس حاضر به یک همه‌گیری جهانی بدل شده و اقتصاد امریکا و دیگر نقاط دنیا را به رکود می‌کشاند.

 سقوط اقتصادی در سال انتخاباتی برای هر رئیس‌جمهوری که سال آخر ریاست خود را می‌گذراند، خبر بدی است.

از سال ۱۹۶۰ به این سو، سه انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا همزمان بوده با رکود اقتصادی در سال انتخابات، و طی آن حزب حاکم در هرسه بازنده میدان بوده است.

 در نظرسنجی واشنگتن‌پست و ای‌بی‌سی که ماه گذشته میلادی صورت گرفت، ۵۷ درصد اعلام کردند که سیاست‌های اقتصادی ترامپ را می‌پسندند.

این وضعیت در صورت بروز رکود اقتصادی تغییر خواهد کرد، حتی اگر رأی‌دهندگان روش ترامپ در مواجهه و رسیدگی به این ویروس را به‌طور مستقیم در رکود اقتصادی مؤثر ندانند.»»