مرکل: اردوغان نباید نارضایتی خود را با توسل به پناهندگان اعلام کند

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان امروز دوشنبه گفت رئیس جمهور ترکیه نباید برای ابراز نارضایتی خود پناهندگان را وسیله قرار دهد.

اخبار بین الملل - صدراعظم آلمان گفت برایم قابل درک است که رجب طیب اردوغان برای مواجهه با بحران پناهجویان نیازمند کمک بیشتری از سوی اروپاست، اما او نباید از طریق پناهجویان نارضایتی خود را اعلام کند.

مرکل افزود ترکیه و اتحادیه اروپا باید مذاکرات خود در خصوص توافقات مربوط به پناهجویان را از سر بگیرند و آلمان آماده حمایت از ترکیه در این زمینه است.

بیش از ۱۰ هزار مهاجر از کشور‌های خاورمیانه و افغانستان خود را به مرز‌های مشترک ترکیه با اروپا از جمله یونان و بلغارستان رسانده اند. از جمعه گذشته که ترکیه دروازه‌های مرزی خود را به روی مهاجران گشوده تا آن‌ها راهی اروپا شوند سیل مهاجران به سوی مرز‌های یونان سرازیر شده‌اند.

پلیس یونان می‌گوید دست‌کم ۱۰۰۰ مهاجر توانسته‌اند از طریق آب خود را به جزایر شرقی «ایجین» این کشور برسانند.

بیش از ۱۰ هزار مهاجر نیز تلاش کرده‌اند از مرز‌های زمینی عبور کنند که در آنجا با شلیک گاز اشک‌آور از سوی نیرو‌های هر دو کشور (ترکیه و یونان) روبرو گشته اند.

مقامات ترکیه روز جمعه اعلام کردند دیگر به توافق سال ۲۰۱۶ که بر اساس آن آنکارا مانع رسیدن مهاجران به قلمروی اتحادیه اروپا می‌شد پایبند نیستند و مرز‌های خود را به روی سه میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجری که در این کشور ساکن هستند گشوده‌اند تا راهی اروپا شوند.