واکنش به سفر غیرقانونی هیئت آمریکایی به ادلب

وزارت خارجه سوریه اقدام اخیر برخی از مسئولان آمریکایی در ورود غیرقانونی به خاک این کشور را محکوم کرد.

اخبار بین الملل- یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه تاکید کرد: اقدام برخی از مسئولان آمریکایی و ورود به خاک سوریه در استان ادلب به شکل غیرقانونی چیزی غیر از نهادینه کردن این واقعیت نیست که دولت آمریکا خودش را فراتر و بالاتر از قانون بین المللی و منشور‌های سازمان ملل متحد می‌داند، قوانین و منشور‌هایی که بر احترام گذاشتن به حاکمیت کشور‌ها و عدم مداخله در امور آن‌ها بنیان نهاده شده است.

این منبع تصریح کرد: این اقدام آمریکا که با همدستی رژیم ترکیه صورت گرفت، نشان دهنده نقش خرابکارانه آمریکا در حمایت از تجاوز ترکیه و پیچیده کردن اوضاع در سوریه و تلاش آن‌ها برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های گروه‌های تروریستی و جلوگیری از فروپاشی آنان به شکل کامل پس از موفقیت‌های میدانی ارتش عربی سوریه است.

این منبع در ادامه این مطلب افزود: سوریه با شدیدترین عبارات ممکن رفتار دزدانه و راهزنانه‌ای که دولت آمریکا و رژیم ترکیه در پیش گرفته است را محکوم می‌کند؛ زیرا ورود مسئولان آمریکایی با این شیوه به ادلب پس از اینکه با تمام اشکال از گروه‌های تروریستی حمایت کردند و آن‌ها را تحت لوای خود به سوریه منتقل کردند، نقض آشکار تمام قطعنامه‌های سازمان ملل مربوط به مبارزه با تروریسم قلمداد می‌شود.

این هیئت آمریکایی که در سایه درگیری‌های شدید در ادلب وارد خاک سوریه شد، از آمادگی آمریکا برای تجهیز ترکیه به تسلیحات نظامی و کمک‌های بشردوستانه خبر داد. آنکارا و دمشق ماههاست در استان ادلب سوریه، آخرین پناهگاه تروریست‌ها با همدیگر درگیر هستند. درگیری‌ها میان دو طرف از ماه فوریه و پس از آغاز عملیات پاکسازی ارتش سوریه در این مناطق تشدید شده است.

حدود دو ماه پیش ارتش سوریه با حمایت روسیه عملیات ضدتروریستی خود را در استان ادلب آغاز کرد. ترکیه با طرح این ادعا که حملات ارتش سوریه موجب فرار غیرنظامیان و در نهایت هجوم آن‌ها به ترکیه می‌شود، نیرو‌های خود را در ادلب مستقر کرده و در این استان دست به تحرکات نظامی می‌زند.