نگرانی جمهوری‌خواهان آمریکا از توافق ترامپ با طالبان

برخی از چهره‌های مطرح جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نگرانی شدید خود را از توافق دولت ترامپ با طالبان ابراز کرده‌اند.

اخبار بین الملل- بسیاری از این نمایندگان بر این باور هستند که احتمال دارد طالبان تعهدات خود را به صورت ناقص رها کند. نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا این را هم می‌گویند که بواسطه این توافق امنیت ملی آمریکا در معرض خطر قرار گرفته است.

این گزارش تحلیلی هیل افزوده که این مورد بار دیگر اختلاف نظر شدید هم‌حزبی‌های دونالد ترامپ را با سیاست خارجی وی نشان می‌دهد، اختلافاتی که جمهوری‌خواهان دیگر علنی از آن سخن می‌گویند.

این گزارش در ادامه آورده است که نمایندگانی که در حوزه دفاعی و امنیتی فعال هستند، معتقدند که خروج نظامیان آمریکا از افغانستان به امنیت ملی این کشور آسیب وارد می‌کند. جمهوری‌خواهان همچنین از آزادی شمار زیادی از اعضای طالبان طی هفته‌های جاری نیز اعلام نگرانی کرده‌اند.

 لیز چنی که جزء منتقدین این توافق به حساب می‌آید نیز در این رابطه تاکید کرده که آمریکا هیچ ضمانتی را از طالبان در راستای محکومیت اقدامات تروریستی القاعده نگرفته و صحبتی از محکومیت القاعده در توافق با طالبان وجود ندارد.

لیز چنی، دختر معاون اسبق رئیس‌جمهور آمریکا در این‌ باره گفت: «بسیاری از وعده‌هایی که در توافق پیش‌بینی شده و طالبان باید آن‌ها را انجام دهد، همان‌هایی است که مدت‌ها قبل انجام شده است. تصمیم گیری درباره سطح سربازان آمریکایی در افغانستان باید بر اساس منافع امنیت ملی آمریکا و نه بر اساس وعده‌هایی از سوی طالبان انجام شود».

انتقادات مطرح شده علیه ترامپ، در حالی است که او این توافق را یکی از موفقیت‌های سیاست خارجی خود می‌داند. بر اساس این توافق نظامیان آمریکا قرار است خاک افغانستان را ترک کنند.