گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با امیر قطر

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» و « دونالد ترامپ » طی یک تماس تلفنی درباره توافق صلح میان طالبان و آمریکا رایزنی کردند.

اخبار بین الملل- امیر قطر و ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی، روابط راهبردی دوجانبه و راه‌های تقویت آن را بررسی کردند.

در این تماس تلفنی همچنین اوضاع افغانستان پس از امضای توافقنامه صلح میان واشنگتن و طالبان بررسی شد و دونالد ترامپ از تلاش‌های امیر قطر برای کمک به امضای این توافق تمجید کرد

ترامپ و امیر قطر در این تماس تلفنی تاکید کردند که طالبان باید از خشونت بکاهد و وارد گفت‌وگو با دولت و دیگر طرف‌های افغانستانی شود.

قطر از سال ۲۰۱۹ میزبان چندین دور مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان بوده و توافقنامه صلح میان واشنگتن و طالبان نیز  ساعت ۶ بعد از ظهر روز شنبه به وقت افغانستان، در هتل شرایتون دوحه به امضاء رسید.

«اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان توافق با طالبان را مشروط دانسته و پایداری توافقنامه صلح را به دست از جنگ کشیدن این گروه منوط کرده است.

این در حالی است که رهبر طالبان توافق برای خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را کامیابی بزرگی برای مردم این کشور دانسته و گفته هیچ فردی نباید این توافق را نقض کند و همه باید در این مورد خود را مکلف بدانند.

در همین حال نیرو‌های نظامی آمریکا در افغانستان اعلام کردند از امروز چهارشنبه عملیات‌های نظامی خود را پس از ۱۱ روز توقف در این کشور آغاز می‌کنند.

سونی لجت، سخنگوی نیرو‌های آمریکا در افغانستان در حساب توئیتری خود نوشت جنگنده‌های آمریکا حمله هوایی را چهارشنبه در استان ناحیه بحرالسراج در جنوب استان هلمند علیه نیرو‌های طالبان انجام دادند.

لجت در این خصوص نوشت: «(نیرو‌های طالبان) به پاسگاه نیرو‌های افغانستانی حمله می‌کردند و عملیات ما یک حمله تدافعی بود تا حمله (آنها) را خنثی کند. این نخستین حمله هوایی علیه طالبان در ۱۱ روز گذشته بود.»